با سلام
اينجانب پس از تحقيقات مکرر متوجه شدم که استفاده از نرم افزارهاي قفل شکسته (داخلي/خارجي) يقينا حرام است .
در واقع فرقی بین داخلی و خارجی نیست . بحث حق الناس در میان است .
در ایران تقریبا تمام بانک ها ، موسسات ، ادارات و هر جا که کامپیوتر دارد نرم افزارهایش قفل شکسته است . (قانون کپی رایت در ایران اصلا رعایت نمی شود.)
من هم اکنون در شرکتي (تولید کننده قطعات خودرو) کار مي کنم که کارم با کامپيوتر است و نرم افزارهاي آن قفل شکسته هستند . (وضعیت تمام کشور همین هست . استفاده از نرم افزار های قفل شکسته)
1. آيا رزق من حرام است .
2. اگر حرام است من 4 سال در اين شرکت کار کرده ام و از اين موضوع (حرام بودن نرم افزار قفل شکسته) آگاه نبودم . چون از آیت الله فاضل لنکرانی تقلید می کردم . حدودا 8 سال پیش زنگ زدم از دفتر ایشان پرسیدم گفتند اشکال ندارد .
3. اگر حرام است آيا بايد اين شرکت را ترک کنم (جاهای دیگر همین وضعیت همین است من چه باید بکنم).
4. آیا شرکت مایکروسافت که آمریکایی است کافر حربی می باشد . ؟ تشخیص کافر حربی برای من میسر نمی باشد .
5. برخی از سایت ها نرم افزارهای خود را به صورت رایگان در اختیار تمام دنیا (نرم افزارهای آزاد/بازمتن) قرار می دهند . این سایت ها به دستور دولت آمریکا ایران را تحریم و اجازه دانلود نمی دهند . آیا استفاده از این نرم افزار ها اشکال دارد ؟ من از طریق واسطه یا پروکسی ها به این نرم افزار ها دسترسی دارم و آنها را دانلود می کنم .
6. آیا تحریم جنبه شرعی دارد یا فقط سیاسی است ؟ اگر شرعی هست پس این همه محصولات (قطعات خودرو – مواد اولیه و ...) که تحریم شده وارد ایران می شود نباید بدون اجاز صاحبان اصلی از آنها استفاده کرد (هر چند پول محصول پرداخت شود).
لطفا برای رضای خدا من را کاملا راهنمایی کنید

پرسش 1:
نرم افزار
شرح : پس از تحقيقات مکرر متوجه شدم که استفاده از نرم افزارهاي قفل شکسته (داخلي/خارجي) يقينا حرام است . در واقع فرقي بين داخلي و خارجي نيست . بحث حق الناس در ميان است . در ايران تقريبا تمام بانک ها ، موسسات ، ادارات و هر جا که کامپيوتر دارد نرم افزارهايش قفل شکسته است . (قانون کپي رايت در ايران اصلا رعايت نمي شود.) من هم اکنون در شرکتي (توليد کننده قطعات خودرو) کار مي کنم که کارم با کامپيوتر است و نرم افزارهاي آن قفل شکسته هستند . (وضعيت تمام کشور همين هست . استفاده از نرم افزار هاي قفل شکسته) 1. آيا رزق من حرام است .
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز.
پولي كه در مي آوريد ، حلال است و اشکالي ندارد (1).

پي نوشت:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251)
پرسش 2:
اگر حرام است ، 4 سال در اين شرکت کار کرده ام و از اين موضوع (حرام بودن نرم افزار قفل شکسته) آگاه نبودم . چون از آيت الله فاضل لنکراني تقليد مي کردم . حدودا 8 سال پيش زنگ زدم از دفتر ايشان پرسيدم گفتند اشکال ندارد .
پاسخ:
پولي كه در مي آوريد ، حلال است. (1)

پي نوشت:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251).
پرسش 3:
اگر حرام است ، آيا بايد اين شرکت را ترک کنم؟ (جاهاي ديگر همين وضعيت همين است ).
پاسخ:
پولي كه در مي آوريد ، حلال است و ترک کردن شرکت لازم نيست .(1)

پي نوشت:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251).

پرسش 4:
آيا شرکت مايکروسافت که آمريکايي است، کافر حربي مي باشد ؟ تشخيص کافر حربي براي من ميسر نمي باشد .
پاسخ:
شرکت مايکروسافت كافر حربي نيست.(1)
معناي كافر حربي:‌
كافري كه با مسلمانان در حال جنگ مي باشد و يا در پناه مسلمانان نيست. (2)

پي نوشت ها:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251).
2. آيت الله فاضل لنكراني ، توضيح المسائل ،ص 538.
پرسش 5:
برخي از سايت ها نرم افزارهاي خود را به صورت رايگان در اختيار تمام دنيا (نرم افزارهاي آزاد/بازمتن) قرار مي دهند . اين سايت ها به دستور دولت آمريکا ايران را تحريم و اجازه دانلود نمي دهند . آيا استفاده از اين نرم افزار ها اشکال دارد ؟ من از طريق واسطه يا پروکسي ها به اين نرم افزار ها دسترسي دارم و آن ها را دانلود مي کنم .
پاسخ:
حق صاحبان نرم افزار ها (حتي نرم افزارهاي آزاد) محترم است و دانلود كردن آن جايز نيست. (1)

پي نوشت:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251).

پرسش 6:
آيا تحريم جنبه شرعي دارد يا فقط سياسي است ؟ اگر شرعي هست ،پس اين همه محصولات (قطعات خودرو – مواد اوليه و ...) که تحريم شده وارد ايران مي شود ،نبايد بدون اجاز صاحبان اصلي از آن ها استفاده کرد (هر چند پول محصول پرداخت شود).

پاسخ:
تحريم مسئله اي شرعي است . به نظر حضرت آيت الله فاضل نبايد بدون اجازه صاحبان اصلي ، كپي و تكثير گردد اما استفاده از نرم افزارهاي كپي شده توسط ديگران اشكالي ندارد .(1)

پي نوشت:‌
1. سئوال از دفتر آيت الله فاضل لنكراني در قم(7720500-0251).