روایت شده است که اگر اول ماه قمری روز دوشنبه باشد ختم سوره واقعه تا 14 روز انجام شود دعا مستجاب می شود اما اگر نتوان چند روز این ختم را انجام داد ولی بعد از آن چند روز ختم را انجام داده و ختم روز های قبل را نیز انجام داد آیا این ختم مورد قبول واقع می شود؟

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
اگر منظور شما از قبولي عمل اين است كه به ثواب ختم برسيد، بايد بگوييم كه گرچه ممكن است به ثواب اكمل نرسيد، ولي به ميزان عملي كه انجام داده ايد، از اجر الهي بهره مند مي گرديد ، زيرا خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد:
« فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ‏(1) ؛ هر كس هم وزن ذرّه‏اى كار خير انجام دهد ،آن را مى‏بيند».
اما اگر منظور شما از قبولي عمل، رسيدن به حاجت و استجابت خواسته مورد نظرتان است، بايد بگوييم كه گرچه رسيدن به حاجات مشروع، به وسيله ختوم و اذكار و ادعيه معتبر اگر همراه رعايت ساير شرايط لازم باشد( اگر به مصلحت ما باشد ) مسلّم و قطعي است. اما استجابت دعا منحصر در حالت اكمال ختوم و اذكار نيست .
ممكن است در صورت نقصان سهوي نيز خداوند متعال حاجت شخص دعاكننده را استجابت نمايد ، زيرا حقيقت اذكار و ادعيه توجه عبد به بارگاه حضرت معبود است . صرف تلفّظ پاره اى كلمات نيست . حقيقت و روح دعا و ذكر، توجه قلبى انسان به خداوند عالم و توجه به عبوديت و فقر خود نسبت به خداوند غني است. آنچه در اين بازار خريدار دارد، شكسته دلي و خضوع است . ادعيه و اذكار و ختوم زمينه ساز حصول توجه در انسان هستند . آنچه تأثير حقيقي در استجابت دارد ، توجه قلبي حاصل شده از ادعيه و ختوم و اذكار است.
البته ختمي كه ذكر كرديد ، در روايات نيافتيم، بلكه اين ختم از آيت الله كوهستاني براي زياد شدن رزق و روزي نقل شده كه شرط آن خواندن در هر روز همراه دعاي مخصوصي تا چهارده روز است ( به شرطي كه اول ماه قمري دوشنبه باشد ).
پي نوشت :
1. زلزله(99) آيه 7.