بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
آيا اين حديث صحيح است كه زبان اهل بهشت عربي و زبان اهل جهنم فارسي است؟
ظاهرا اين روايت از زبان يك روحاني در شبكه 4 بيان شده است!

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
در روایتی از رسول خدا آمده :
من عرب را به خاطر سه چيز دوست دارم:
1. چون خودم عرب هستم .
2. چون قرآن عربى است .
3.چون زبان اهل بهشت عربى است.(1)
در خبری هم آمده که زبان فارسی بعد از عربی اشرف زبان ها است . بدین جهت زبان دوم بهشتیان فارسی دری شمرده شده است.(2)
روایت و حدیثی نیافتیم که راجع به زبان اهل جهنم سخن گفته باشد . به نظر می رسد اهل جهنم در جهنم زبانی نیاز ندارند ، زیرا جهنم جایگاه تنهایی است . افراد چنان به گرفتاری خود مشغولند و چنان ظلمتی در جهنم حکفرما است و در سلول های تنگ و تاریک انفرادی محبوسند و همدیگر را نمی بینند و با هم دشمنند و از هم متنفرند و با هم انس نمی گیرند تا زبانی برای مخاطبه و همکلامی داشته باشند.(3)
در ابتدای ورود به جهنم سخنانی از آنان خطاب به بهشتیان و خطاب به مستکبران که در دنیا رهبری آنان را داشتند و خطاب به ملائکه موکل جهنم نقل شده است. در هیچ روایتی هم نیامده که زبان جهنمیان فارسی است.
هنگام ورود به جهنم، بهشت و جایگاه بهشتیان را بدان ها می نمایند تا حسرت جایگاهی را که در صورت ایمان بدان می رسیدند، همیشه بکشند . این جا است که آنان بهشتیان را خطاب می کنند که از نعمت های بهشت به ما هم عطا کنید . آنان هم می گویند این نعمت ها بر شما حرام شده است.(4)
با دیدن مستکبران و پيشوايان گمراهی بین آن ها دعوا شده ، مستضعفان کافر به مستکبران گویند شما بودید که ما را گمراه کردید و...(5)
با ورود به جهنم و مشاهده عذاب فوق تحمل آن ، جهنمیان به ملائکه موکل گویند: از خدا برای ما مرگ بخواهید و جواب می شنوند که شما در این جا جاودانید.(6)
ظاهرا بین خود جهنمیان ارتباط و انس و همنشینی نیست تا با هم گفتگو داشته و محتاج زبان و لغتی باشند.
پی نوشت ها:
1.ترجمه مجمع البیان، ج12،ص157.
2. روح المعانی، آلوسی بغدادی،ج19،ص126.
3. عبس(80) آیات 34 -37.
4.اعراف(7)آیه50.
5.سبأ(34)آیه31.
6.زخرف(43)آیه77.