سلام
با توجه به این که من و دوستانم در آزمایشگاه کار می کنیم، آیا الکل مطلق که برای تمیز کردن محیط کار و کشتن میکروب ها و ... استفاده می شود نجس هست؟
چنانچه الکل به دست و یا لباس برخورد کند وضو باطل می شود؟
آیا با لباس و یا دستی که به الکل آلوده شده و سپس خشک شده می توان نماز خواند؟
من از آیت الله بهجت تقلید می کنم و برای بعضی از احکام به مقام رهبری رجوع می نمایم.
چنانچه با دست و لباس آلوده به الکلی که خشک شده است نمی توان بنا بر اجتهاد ایشان نماز خواند، آیا مرجعی هست که بتوان به او رجوع کرد؟
با توجه به این که من و همکارانم با وضو به محل کار می رویم و بسیاری از موارد دستانمان به الکل آلوده می شود و بعد هم شسته می گرددآیا در این حالت هم نماز اشکال دارد؟
لطفا پاسخ را به sariuniversity@gmail.com بفرستید
التماس دعا

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
آیت الله خامنه ای در مورد الکل فرموده :
اگر الکل مایعی باشد که مایع مست کننده در آن نباشد، محکوم به طهارت است . نماز با لباسى که با این الکل برخورد کرده، صحیح است و احتیاجى به تطهیر ندارد. اگر الکل مایع بالاصالة و بر حسب تشخیص اهل فن مست کننده باشد، نجس است . نماز با بدن یا لباسى که با آن برخورد کرده، منوط بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.(1)
به نظر آیت الله بهجت ، الکل مطلقا - چه سفید چه زرد - مورد احتیاط در نجاست است.(2) مگر به گونه ای به دست بیاید که از ابتدا مسموم کننده باشد ،نه مست کننده .در این صورت پاک است.
الکلی که مست کننده باشد ،نجس است . با هر چه مخلوط شود، آن هم نجس است. (3)
طبق نظر آیت الله بهجت، اگر الکل به دست یا به بدن و لباس مالیده شود، نجس می کند، گرچه خشک شده باشد . تا شسته نشود ،نمی توان با آن نماز خواند .
طبق نظر مقام معظم رهبری اگر مست کننده مایع در الکل باشد، نجس است . اگر این طور نباشد و یا مشکوک باشد، پاک است . می توان با آن نماز خواند . طبق فتوای آیت الله سیستانی انواع الکل ها، چه صنعتی و چه بهداشتی پاک است . می توان با آن ها ضد عفونی کرد و می توان با آن ها نماز خواند .(4)
می توانید در این مسئله از ایشان تقلید بکنید .
پی نوشت ها:
1. آیت الله خامنه ای، استفتائات ،س 305 و 301 .
2. رساله توضیح المسائل آیت الله بهجت، مسئله 115و116.
3. آیت الله خامنه ای، استفتائات ،س 305 و 301 .
4 . آیت الله سیستانی ،توضیح المسایل ،مسئله 109 .