تمامی نرم افزارها ، کتابها ، سی دی ها و ابزار های مشابه نوشتن که حق چاب یا کلیه حق و حقوق محفوظ است این یعنی چه ؟
یعنی اینکه نمی شه بدون اجازه طرف کپی کرد ؟
اگر ننوشته باشد چی ؟ لازم نیست پیگیری کنیم ؟
سی دی هایی است که در اینترنت مجانی موجود است در بازار پولی است آیا می توانیم انها دانلود کنیم
خلاصه کلام در چنین موتقعی چه باید کرد ؟
من می دانم که آقای خامنه ای می گویند چنانچه نوشته باشند حق محفوظ است کپی حرام است ولی اگر ننوشته باشند می تونید به یکی دیگه مثل آقای سیستانی مراجعه کنید که می گوید حلال است .کل فتوای آقای سیستانی در این مورد چی است ؟
یکی می گفت اگر فقط برا خودت کپی کنی درست است ولی نباید تکثیر کنی آیا این حرف درسته؟
لطفا من را راهنمایی کنید من جوابهای متناقص زیادی شنیدم حتی از 09640

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
در حکم تکثیر سی دی و یا کتاب و در مجموع کلیه مالکیت های فکری دو نظر وجود دارد. برخی از علما می فرمایند این گونه اثرها و تولیدات حقی برای تولید کننده ایجاد نمی کند تا مانع از تکثیر اثر شود . می گویند بعد از فروختن یک کالای مشتری حق دارد. هر گونه تصرفی در کالای خریداری شده انجام بدهد . این گونه حقوقی که امروزه پیدا شده است، وجه شرعی ندارد و لازم نیست رعايت شود.
در مقابل برخی از علما می فرمایند حقوق صاحبان اثر و مالکیت فکری آن ها باید مراعات شود . تولید کنند گان نسبت به اثر خود حق شرط گذاری دارند . با توجه به اینکه این حقوق عقلایی می باشد، باید مراعات شود . در صورت عدم مراعات ظلم به صاحب اثر وارد
و حق او پايمال می شود.
آیت الله خامنه ای می فرمایند : بنا بر احتیاط حقوق مادی و مالکیت فکری تولید کنند گان اثر باید مراعات شود.(1)
همه مراجع می فرمایند اگر فروشنده با مشتری شرط کند که حق تکثیر ندارد، مشتری باید این شرط را مراعات کند ، مانند بقیه شروط مشروعی که در ضمن معاملات قید می شود.
همچنین طبق نظر همه مراجع اگر قانونی در کشور در این زمینه وجود داشته باشد ، باید مراعات شود.
در اصل ثابت بودن حق مالکیت فکری با توجه به اینکه مقام معظم رهبری احتیاط واجب دارند ، می توانید از بقیه مراجع مانند آیت الله سیستانی (2) تقلید کنید. اما در دو فرض دیگر ( وجود شرط و قانون ) با توجه به اینکه نظر همه مراجع یکی است ، باید مراعات شود و قابل رجوع نیست.
در صورت علم به رضایت می توانید بدون اجازه تکثیر و یا کپی کنید . در صورت علم به عدم رضایت و یا شک در رضایت نمی توانید بدون اجازه تکثیر کنید.
اما کپی نرم افزار اورجینال برای خود و استفاده شخصی اشکال ندارد.
تکثیر در حد یک و دو تا بدون اجازه جایز نیست . برای این کار یا باید از تولید کنند کان اثر اجازه بگیرید یا اینکه مطمئن باشید که به این مقدار از کپی و تکثیر راضی هستند.
این احکام در دانلود نرم افزار از اینترنت هم جاری می شود.
همه این موارد در مورد تولیدات داخل ایران می باشد اما در باره محصولات خارجی حق تکثیر و یا عدم آن بستگی به قانون بین دولت ها دارد . اگر قانونی در این زمینه وجود دارد، باید مراعات شود.در مورد محصولات اسراييل و امريكا مشكلي وجود ندارد.(3)
پی نوشت ها :
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه استفتائات ، س1346.
2. آیت الله سیستانی ،الفتاوی المیسره ،ص 412 ، سایت (sistani.org)، استفتائات ، واژه حق چاپ.
3. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه استفتائات ، س1343.