دختر جوان ،تحصيل كرده ،اهل مطالعه وباايماني هستم ومدت زيادي است كه بسياري دعا ها را خواندم وتوسل به دامن ائمه ميجويم ودوست دارم ازدواج موفق وخوبي داشته باشم ولي نمي دانم چرا تا به حال جواب نگرفتم .آيا ازدواج امر شرعي نيست كه خدا به من كمك نميكندالبته خواستگاران زيادي داشته ام ولي تا به حال هيچ نشده .ازشما مي خواهم مرا كمك كنيد كه چه كنم كه خدا به من كمك كند.چند روزآينده به پا بوس آقاامام رضاعليه السلام مشرف مي شويم به من بگوييد در حرم اقاچگونه توسل بجويم چه دعايي را بكنم چه نمازي بخوانم كه حاجتم را بگيرم. آخه واقعا خسته شدم.لطفا مرا راهنمايي كنيد ودعا وذكري را به من بگوييد كه خيلي مجرب باشد.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
همه انسان ها كم و بيش در زندگي مشكلاتي دارند ، اما مهم آن است كه با ‌آن ها چگونه بايد برخورد كرد. آيا بايد آن ها را ريشه يابي كنيم و در جهت رفع آن ها تلاش نمائيم، يا اينكه بنشينيم و عزا بگيريم و خودمان را غصه دار و محزون و افسرده سازيم و روح و روان خود را نابود سازيم؟
دغدغه ازدواج در سنين جواني براي دختران و پسران جوان امري طبيعي است ،زيرا ازدواج يكي از مسايل اساسي زندگي انسان است كه در دوره جواني اتفاق مي افتد، اما اين دغدغه نبايد تمام زندگي انسان را تحت الشعاع خود قرار دهد.
با توجه به عواملي كه سن ازدواج را افزايش داده و موانعي كه بر سر راه ازدواج براي جوانان وجود دارد، نبايد نداشتن خواستگار موجب نگراني و اضطراب شديد شود . نگرش فرد به جهان و نظام آفرينش را تغيير دهد يا موجب مشكلات روحي گردد؛ زيرا:
اولاً، سن ازدواج در جامعه كنوني افزايش يافته . اين واقعيت اجتماعي مطلوب نيست . بايد در پي كاهش آن بود؛ ولي بايد به عنوان يك واقعيت تلخ و رنج آور پذيرفته شود. برخي دختران در سنين بالاتر از 30 سال ازدواج مي‏كنند و ازدواج موفقي هم دارند.
دوم، گمان نشود تعدد خواستگار نشانه يا دليل برتري يا داشتن كمال فردي است . نداشتن آن نشانه نقص و ضعف. چنان نيست كه همه دختران داراي خواستگارهاي متعدد چنين و چنان باشند. خيلي از خانم‏هاي متأهل كه در زندگي مشترك خود نيز خوشبخت هستند، مي‏گويند شوهر من اولين و آخرين خواستگارم بود. پس كثرت خواستگاران خيلي مهم نيست.
سوم، اگر در زندگي بسياري از كساني كه خواستگاران بسيار داشتند يا زود ازدواج كردند - به خصوص در مواردي كه آشنايي‏ها از طريق‏هاي غير مشروع انجام گرفته - دقت و تأمل كافي صورت گيرد، آشكار مي‏گردد كثرت خواستگار يا زود ازدواج كردن به صلاح دختر و زندگي‏اش نبوده ،در واقع شرّي است كه به دنبال عدم رعايت اصول اخلاقي و ارزشي و بي‏توجهي به عفت و عفاف گريبانگير فرد گرديده ،مدت‏ها زندگي مشترك دختر و خانواده‏هاي دو طرف را تلخ ساخته است.
نامه هاي بسياري به دست ما مي رسد كه مي گويند اي كاش با چنين فردي ازدواج نمي كردم.پس تعدد خواستگار و زود به خانه بخت رفتن هميشه به معناي خوشبختي نيست.
با توجه به مطالب بالا توجه شما را به نکات ذيل جلب مي‌نمايم:
1ـ همواره به خود گوشزد نماييد که سن من براي ازدواج به هيچ عنوان دير نشده ، حداقل تا 35 سالگي فرصت براي ازدواج موفق را خواهم داشت. اين نکته را به هيچ‌عنوان خود فريبي قلمداد نکنيد و به يادآوري هر روزه اين نکته ملتزم باشيد.
2ـ به موفقيت هاي ديگر در زندگي خود فكر كنيد. خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانيد . همه برگه هاي زندگي را در موضوع ازدواج خرج نکنيد .چه بسا زنان بسيار تأثير گذاري در جامعه بوده اند که در پرتو تحصيل و اشتغال مولد، نه صرفاً ازدواج به خانه بخت واقعي خود راه يافته اند.
3ـ ورزش منظم و سنگين (به گونه‌اي که عرق شما درآيد) را در برنامة روزانه خود قرار دهيد.
4ـ با يک پالايش رواني هفتگي ببيند چه عواملي باعث تشديد تفکر ازدواج در شما مي‌گردد. پس از شناسايي اين عوامل مثل وضعيت نابسامان خانوادگي، ديدار دوستان متأهل، اضطراب بالا و... به تعديل آن بپردازيد.
5-دست خير خداوند را در همه امور زندگي تان مشاهده نماييد .چه بسا اموري که ظاهري خوشايند دارند ،ولي باطني تلخ . چه بسا اموري که ظاهري ناخوشايند دارند ،ولي باطني دل انگيز .
6-هيچ گاه از رحمت بيکران الهي نااميد نباشيد. همواره خواهان امور دنيايي و عقبايي با قيد مصلحت و حکمت از خداوند حکيم باشيد ،نه استجابت دعا و برآورده شدن حاجات به هر قيمتي. پس از بيقراري و عجز و لابه افسرده ساز (حتي به صورت دعا) به شدت بپرهيزيد.
7-براي رهايي از افکار پريشان و بغرنج ساز به مطالعه کتاب هاي تاريخي و زندگينامه و شرح حال بزرگان بپردازيد . ببينيد که دنيا با همه عرض و طولش کوچک تر از آن است که بخواهيم با کوچک ترين ناکامي افسرده گرديم و با بزرگ ترين کاميابي ها خشنود.
8-نقش واسطه ها در معرفي دختران خوب و شايسته و دم بخت را کم نگيريد. بنابراين در جلسات مذهبي و به طور کلي در جمع ها حضور فعال داشته باشيد. ضمن حفظ کرامت و شخصيت و وقار ،انساني بشاش و خوشرو و پر انرژي باشيد . مطمئناً هم درشادابي و طراوت شما و هم در جلب نظر ديگران بسيار موثر خواهد بود.دعاها و ارتباط با خداوند بسيار فراتر و ارزشمندتر از آن است كه آن را تنها در برآورده شدن حاجت و خواسته ببينيم.
اينكه دعاي انسان در فرداي قيامت ذخيره شود‌، ارزش كمي نيست، مگر اينكه از ارزش فرداي قيامت و زندگي سعادتمندانه ابدي آگاه نباشيم.
امام صادق(ع) مي فرمايد: "روز قيامت خداوند مي فرمايد: اي بنده من!‌ مرا خواندي و اجابتت را به تأخير انداختم. اكنون ثواب و پاداش تو چنين و چنان است. پس مؤمن آرزو مي كند كه كاش هيچ دعايي از او در دنيا اجابت نمي شد، براي ثواب و پاداش نيك كه مي بيند".(1)
وقتي مومن پاداش خود را مي بيند ، آرزو مي كند كه اي كاش! هيچ دعايي در دنيا به اجابت نمي رسيد.
از طرف ديگر چه بسيار مشكلات و مصيبت هايي كه به خاطر دعاهاي شما (براي موضوع ديگر) از شما و خانواده تان برطرف شد ، در حالي كه از آن ها آگاه نيستيد ، يا چه بسا چيزهايي نصيب شما شد كه به واسطه همين دعاها بوده است.
امام سجاد(ع) مي فرمايد: "دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد: براي او در آخرت ذخيره مي گردد ، يا در دنيا برآورده مي شود ، يا بلايي را كه مي خواست به او برسد،‌ از وي مي گرداند".(2)
در دعاي افتتاح مي‌خوانيم : « خدايا! اگر حاجتم را دير برآوردي، از سر ناداني بر تو عتاب و اشکال كردم (که چرا حاجتم را بر آورده نکردي يا دير اجابت کردي)، در صورتي كه تأخير در اجابت حاجتم (يا عدم اجابت دعا ) برايم بهتر بوده است، زيرا تو به فرجام امور آگاهي».
البته شيطان در يكي از مواردي كه وسوسه مي‌كند، تأخير اجابت دعا است. از اين راه انسان را مأيوس مي‌كند تا او به خدا بدبين شود. ائمه اطهار(ع) به اين نكته توجه داشته و همگان را از افتادن به دام بدبيني و سوء ظن به خدا برحذر داشته‌اند.
اميرمؤمنان(ع) مي‌فرمايد «دير اجابت نمودن خدا، ‌تو را نااميد نكند كه بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعاي تو تأخير رخ دهد تا درخواست تو طولاني‌تر گردد و بخشش خدا كامل‌تر شود. چه بسا چيزي را از خدا خواسته‌اي آن را به تو نداده ،ولي بهتر از آن را در دنيا يا آخرت به تو داده است و يا بهتر آن بوده كه آن را از تو باز دارد. چه بسا چيزي را طلب نمودي كه اگر به تو مي‌داد، ‌تباهي دين و دنياي خود را در آن مي‌ديدي». (3).
در مورد سحر و جادو نيز اصل امكان و حقيقت داشتن آن را مي پذيريم ، اما در بسياري از موارد آنچه سحر و جادو پنداشته مي شود ، واقعيت ندارد. چون از علت هاي واقعي آگاهي نداريم و از خير و مصلحت ها و حقايق اطلاع نداريم ، آن ها را به سحر و جادو پيوند مي زنيم. حتي اگر چنين چيزهايي واقعيت داشته باشد ، دعاهايي براي خارج شدن از آن ها وجود دارد که در ذيل به برخي اشاره مي شود :
1- پناه بردن به خداوند از شر بدخواهان ،افراد حسود و کينه دوز و خواندن« اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم » و سوره‏هاي فلق و ناس.
2- اين دعا را بنويسيد و با خود نگهداريد:
«بسم الله و بالله، بسم الله و ماشاءالله، بسم الله و لا حول و لا قوّة الاّ بالله، قال موسي ما جئتم به السّحر، انّ الله سيبطله ،انّ الله لا يصلح عمل المفسدين، فوقع الحقّ و بطل ما کانوا يعملون، فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرين»0
3- آيات 54 و 55 سوره اعراف را هر روز پس از خواندن آيت الکرسي بخوانيد(ان ربّکم الله الذي000000تا-قريب من المحسنين).
4-اين دعا مکرر خوانده شود :حسبي الله و کفي،و سمع الله لمن دعا ،ليس وراء الله منتهي.
5- اللهمّ انّک لا يکفي منک احد و انت تکفي من کل احد من خلقک فاکفني شرّ الجنّ و الانس.
6-خواندن و نوشتن آيات 75 تا82 سوره يونس.
7- از پيامبر روايت شده که در خواندن سوره يس ده خاصيت است، از جمله رسيدن به همسر مناسب .پس اين سوره را هر روز صبح بعد از نماز بخوانيد و از خدا حاجت خود را بخواهيد .
8- يكي از چيزهايي كه براي رسيدن به حاجت وارد شده‌، خواندن نماز جعفر طيار است كه در كتاب مفاتيح الجنان آمده است.
9- بعد از نماز صبح .ده مرتبه اين دعا را بخوانيد و هر روز تکرار کنيد تا خداوند گشايش عنايت فرمايد:
« لا حول و لا قوّة الا بالله. توکّلت علي الحيِ الّذي لا يموت و الحمد لله الّذي لم يتّخذ ولداً و لم يکن له شريک في الملک و لم يکن له وليِ من الذّلّ و کبّره تکبيراً ».
10- شب جمعه بعد از نماز عشا بگوييد:« لا اله الا انت. سبحانک انّي کنت من الظالمين»0اگر اين ذکر را در سجده چهار صد مرتبه بگوييد، به اجابت نزديک تر است.
11- نزديک ظهر روز جمعه ، دو رکعت نماز بخوانيد ، در رکعت اوّل بعد از حمد و توحيد ، سه آيه اوّل سوره فتح(يعني تا نصراً عزيزاً)را بخوان .در رکعت دوم بعد از حمد و توحيد سوره الم نشرح را بخوان ،بعداز سلام نماز تسبيح حضرت فاطمه سلام الله عليها را بگو و حاجت خود را از خدا بخواهد .
12- هر روز به ويژه بعد از طلوع آفتاب زيارت عاشورا بخوانيد.
پي‌نوشت‌ها:
1. اصول كافي، ج 4، ص 247.
2. تحف العقول، ص 202.
3.نهج البلاغه، نامه 31.