ایا این درست است که بعد از دو بار روزه خواری در ملا عام و اجرای حکم تعزیر در صورت تکرار روزه خواری مجازات اعدام است؟ وچرا این حکم این قدر سنگین است ؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
اگر کسي در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعي و از روي عمد در ملاء عام روزه خواري کند، در صورتي که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات مي کند. اگر باز هم به بي حرمتي نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم يا در مرتبه چهارم با اختلافي که در بين فقها وجود دارد اعدام مي شود.(1)
دليل اين مسئله روايات است، و حکمت ممکن است اين جهت باشد: کسي که عمدا در ملاء عام و بدون اينکه مسافر يا مريض باشد. روزه خواري کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زير سؤال مي برد . به علاوه ترويج فرهنگ روزه خواري و بي ديني را مي کند . کسي که دو يا سه مرتبه تعزير و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنين افرادي در جامعه اسلامي سبب ايجاد فتنه و فساد مي باشد.
البته اگر کسي به خاطر عذر شرعي مانند مسافرت يا مريض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد.
کسي که قصد روزه خواري عمدي را دارد، لازم نيست طوري بخورد که ديگران بفهمند . مي تواند در خانه خود يا جايي که هيچ کس نيست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولي ديگر پيش حاکم شرع نمي برند تا مجازاتش کند.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت:
1. العروة الوثقى (سيد يزدي)، ج‏2، ص 167.