الف)ایا رنگ کردن ریش (چه با مواد طبیعی ویا شیمیایی)موجب باطل شدن وضو وغسل میشود؟ب)ایا اب به مو میرسد؟تراشیدن ریش باماشین های نوین مثل brown که هیچ اسیبی به پوست نمیرساند از لحاظ شرعی چه مشکلی دارد؟
پوشیدن گردنبند از سنگ های دارای خواص درمانی و(شفا بخش)مثل عقیق -امیتیست و غیره که هم موجب خاصییت وهم زینت است از جنبه ی زینتی برای مردان چه مشکلی دارد؟
با توجه به ایات شریفه قران که میفرماید برای همسران خود عدالت را برقرار کنید واگر نمی توانید به همان یکی بسنده کنید.منظور از عدالت چیست ؟و تفاوت تساوی وعدالت از منظر اسلام چیست؟
باتوجه به ایات شریفه که حد اکثر مجاز به ازدواج با 4 همسر هستیم ایا این امر هوسرانی تلقی نمی شود؟

باتشکر و قبولی طاعات وعبادات.

پرسش 1:
اگر تراشيدن ريش اشکال دارد، حکم خط ريش گذاشتن چيست؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
تراشيدن ريش بنا بر احتياط واجب حرام مي باشد.(1)
اگر منظور از خط ريش ، موي گونه ها و ريش زير گلو باشد ،تراشيدن آن ها اشكال ندارد.(2)
پي نوشت ها :
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 1414 .
2. همان ، س 1424.
پرسش 2:
تراشيدن سر با تيغ چه حکمي دارد؟
پاسخ:

تراشيدن سر با تيغ اشكالي ندارد .(1)
پي نوشت:
1 . سوال از دفتر آيت الله مکارم .
پرسش 3:
3)تراشيدن موهاي زير بغل چه حکمي در ماه رمضان وساير ماه هاي ديگر دارد ؟ ( بايد موها راتراشيد يا نه؟) شرح
پاسخ:
: تراشيدن موهاي زير بغل اشكالي ندارد ،بلکه مستحب است موهاي زايد بدن هر از چند مدت ازاله شود، چه در ماه مبارک رمضان و چه در ماه هاي ديگر.
از آيت الله مکارم سوال شده :
سؤال - آيا ازاله موهاى زائد بدن واجب است؟ ترك اين كار تأثيرى در صحّت، يا قبولى نماز دارد؟
جواب: واجب نيست؛ ولى ازاله موهاى اطراف عورت مستحب است.(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله مکارم ، استفتائات جديد، ج‏3 ،ص 98 ،س 292
پرسش 4:
آيا رنگ کردن ريش (چه با مواد طبيعي ويا شيميايي)موجب باطل شدن وضو وغسل مي شود؟
پاسخ:
رنگ كردن موهاي سر و ريش اشكالي ندارد و موجب باطل شدن وضو و غسل نيست .
از آيت الله مکارم سوال شده - آيا رنگ مو، مش، لاك، ابروهاى مصنوعى، فرمژه و مانند آن، براى غسل خانم ها ضرر دارد و مانع محسوب مى‏شود؟
جواب: هرگاه آب به پوست بدن و موها برسد، كافى است. (1)
پي نوشت :
1 . آيت الله مکارم ، احكام بانوان ، ص 92 ، سؤال 281 .

پرسش 5:
آب به مو ميرسد؟تراشيدن ريش باماشين هاي نوين مثل brown که هيچ آسيبي به پوست نمي رساند از لحاظ شرعي چه مشکلي دارد؟
پاسخ:
تراشيدن ريش با ماشين هايي كه موها را از ته مي زند ،جايز نيست .
از آيت الله مکارم سوال كرده اند : تراشيدن موى صورت و گلو و گونه با تيغ يا ماشين هاى برقى چه حكمى دارد؟
جواب: در مورد موهاى صورت اشكال دارد، ولى در مورد موهاى گونه و گلو اشكال ندارد.(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله مکارم ، استفتائات جديد ، ج‏1 ص162 ، سؤال 567

پرسش 6:
پوشيدن گردنبند از سنگ هاي داراي خواص درماني و(شفا بخش)مثل عقيق -اميتيست و غيره که هم موجب خاصييت وهم زينت است از جنبه زينتي براي مردان چه مشکلي دارد؟
پاسخ:

استفاده از اين سنگ ها اشكال ندارد .(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله مکارم ، سوال از دفتر ايشان .

پرسش 7:
با توجه به آيات شريفه که مي فرمايد براي همسران خود عدالت را برقرار کنيد و اگر نمي توانيد به همان يکي بسنده کنيد.منظور از عدالت چيست ؟ تفاوت تساوي وعدالت از منظر اسلام چيست؟
پاسخ:
مراد از عدالت در آيه ياد شده اين است: کسي که چند زن دائم دارد ،بايد در مسايل زناشويي ميان آن ها تفاوت نگذارد . هر کدام را با حقوق مساوي تامين کند .در هيچ امر از امور زندگي زناشويي بين زنان خود تبعيض قايل نشود. (1)
درباره تفاوت تساوي و عدالت بايد گفت: مفهوم عدالت با مساوات نزديک به يکديگرند، قطعا در شرايط مساوي، عدالت همان مساوات است، مثلا اگر چند کارگر با تخصص و سابقه و توان کاري يکسان در يک زمان مساوي کاري انجام دهند، عدالت حکم مي‌کند که از دستمزد يکساني نيز برخوردار شوند، اما با وجود تفاوت و اختلاف در خصوصيات ياد شده، قطعا تساوي در حقوق خلاف عدالت است، بنابراين نمي‌توانيم عدالت را به مساوات معنا کنيم، بلکه صحيح آن است که بگوييم: عدالت، رعايت حق است، خواه آن حق ميان افراد مساوي باشد يا نباشد. (2)
درباره چند همسري و اين که يک مرد مي‌تواند تا چهار زن دائم داشته باشد، بايد گفت: اين قانون مطلق نيست، بلکه شرايط مختلفي براي آن است که از جمله مراعات عدالت است که در آيه ياد شده در پرسش اشاره شده ،بر اساس آن گونه شرايط جواز چهار زن نه تنها براي هوسراني بلکه بر اساس نيازهاي گوناگون اجتماعي در اسلام جايز شمرده شده ، شهيد مطهري در اين باره در کتاب گرانسنگ «نظام حقوق در اسلام= مجموعه آثار 19» به تفصيل بحث کرده ،گفته است:
تعدد زوجات با اين شرايط اخلاقي شديد به جاي آن که وسيله‌اي براي هوسراني مرد واقع گردد، شکل و قيافه انجام وظيفه به خود مي‌گيرد. هوسراني و شهوت پرستي جز با آزادي کامل و دنبال هواي دل رفتن سازگار نيست. هوسراني آن گاه صورت عمل به خود مي‌گيرد که آدمي خود را در اختيار دل قرار دهد . دل را در اختيار خواهش‌ها و ميل‌ها. دل و خواهش‌هاي دل منطق و حساب برنمي‌دارد، آن جا که پاي انضباط و عدالت و انجام وظيفه به ميان مي‌آيد، هوسراني و هواپرستي بايد رخت بربندد، از اين رو به هيچ وجه تعدد زوجات را در شرايط اسلامي نمي‌توان وسيله‌اي براي هوسراني شناخت. (3)
با توجه به برخي نيازهاي اجتماعي در بعضي شرايط نظير زياد شدن تعداد زنان بر مردان، يا جريان تعدد زنان بي‌سرپرست و يا فقر اقتصادي و مانند، اسلام از رهگذر جواز تعدد زوجات در واقع مشکل بشري حل کرده است.

پي‌نوشت‌ها:
1. قرائتي، اصول عقايد، ص 179
2. همان، ص 161
3. مجموعه آثار ،ج 19، ص 361