آیا چشم زدن و چشم زخم حقیقت دارد؟ آیا روایتى وارد شده است؟

بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشم‏ها اثر مخصوصى است که وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد یا در هم بشکند و اگر انسان است، بیمار یا دیوانه کند. مردم این گونه افراد را شور چشم مى‏نامند و از آنها اجتناب مى‏کنند.
این مسئله از نظر عقلى امر ممکنى است، چه این که بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشم‏ها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده که کارایى زیادى دارد، حتى با بهترین و ممارست مى‏توان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسى از طریق نیروى مغناطیسى چشم‏ها است. در دنیایى که اشعه لیزر (که شعاعى است نامریى) مى‏تواند کارى کند که از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست، پذیرش وجود نیرویى در بعضى از چشم‏ها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبى نخواهد بود. (1)
در آیات و روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى‏شود که وجود چنین امرى را اجمالاً تأیید مى‏کند. از همه مهم‏تر این که در قرآن کریم آمده است: «و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بأبصارهم لمّا سمعوا الذکر ».(2)
معناى آیه شریفه این است: «محققاً آنها که کافر شدند، وقتى قرآن را شنیدند، نزدیک شد با چشم‏هاى خود تو را به زمین بیندازند، یعنى با چشم زخم خود تو را بکشد». مرادازآیه به طورى که همه مفسران گفته‏اند: چشم زدن است، که نوعى از تأثیرات نفسانى است و دلیلى عقلى بر نفى آن نداریم، بلکه حوادث خود چشم زدن را تأیید مى‏کند.(3)
احادیث بسیارى درخصوص چشم زدن و چشم زخم در کتب روایى ذکر شده که به ذکر برخى از آنها بسنده مى‏کنیم:
1 - پیامبر اکرم‏صلى الله وعلیه وآله: «چشم، مرد را به قبر و شتر را به دیگ درآورد».
2 - پیامبرصلى الله وعلیه وآله براى امام حسن‏علیه‏السلام «رقیه» گرفت. «رقیه» دعاهایى است که مى‏نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگه مى‏دارند و آن را تعویذ نیز مى‏گویند، و این دعا را خواند: «أعیذکما بکلمات التامة و أسماء الله الحسنى کلّهما عامة، من شر السامة و الهامة و من شر کل عین لامة، و من شر حاسد اذا حسد؛ شما را به تمام کلمات و اسماى حسناى خداوند، از شر مرگ و حیوانات موذى و چشم بد و حسود (آن گاه که حسد ورزد) مى‏سپارم»، سپس پیامبرصلى الله وعلیه وآله فرمود: «چنین حضرت ابراهیم براى اسماعیل و اسحاق تعویز نمود ».(4)
3 - در نهج البلاغه آمده است: «العین حق و الرقى حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است».(5)
به هر حال در روایت متعددى تصریح شده که چشم زدن حق است، با تعبیر «العین حق» اما قبول چشم زخم و چشم زدن به این معنا نیست که به کارهاى خرافى و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم برخلاف دستور شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است و تأثیر نامطلوبى در اذهان مردم مى‏گذارد.

پاورقی:
1) تفسیر نمونه، ج 24، ص 427.
2) سوره قلم (68) آیه 51
3) تفسیر المیزان، ج 20، ص 86.
4) بحارالانوار، ج 60، ص 18، ح 7.
5) نهج البلاغه، کلمات قصار جمله 400.