پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آیا فقط نشان دادن افضليت حضرت علي علیه‌السلام بوده است؟
در اينکه خروج حضرت مريم (س) از خانه خدا به امر الهي صورت گرفته باشد (آن‌گونه که شهرت يافته) روايتي را پيدا نکرديم و ظاهراً اولين کسي که به اين مطلب اشاره ...

علت اينکه خداوند اجازه زايمان به حضرت مريم سلام الله عليها در بيت المقدس را نداد اما به حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله عليها دستور به ورود به کعبه براي زايمان را داد ، افضليت حضرت علي عليه السلام بود يا افضليت حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله عليها و حضرت علي عليه السلام ؟ علت اين تفاوتي که خداوند قائل شده است ، آیا فقط نشان دادن افضليت حضرت علي علیه‌السلام بوده است؟

در پاسخ به اين پرسش می‌بایست به چند نکته توجه بفرماييد:

نکته اول:

همان‌طور که اشاره فرموديد، ولادت حضرت علي(ع) در خانه کعبه امري مسلّم بوده و نيز خارج شدن حضرت مريم(ع) از مکان عبادت خود نيز در قرآن کريم تصريح شده است.

فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا (1)

[ترجمه: ] پس مريم به آن پسر بار برداشت و با آن به مکاني دور خلوت گزيد.

اما در اينکه خروج حضرت مريم (س) از خانه خدا به امر الهي صورت گرفته باشد (آن‌گونه که شهرت يافته) روايتي را پيدا نکرديم و ظاهراً اولين کسي که به اين مطلب اشاره داشته و آن را در مقايسه با مقام ولادت امام علي(ع) مطرح نموده است، مرحوم جزایری در کتاب رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار(2)  بوده که پس‌ازآن در ميان عالمان شيعه شهرت يافته است. مرحوم جزایری در آنجا سخن را به خود نسبت داده و این‌گونه می‌گوید:

«به نظر من: حضرت مريم(س) در بيت المقدّس بود و هنگامی‌که درد مخاض او را فراگرفت از مسجد خارج شد چراکه ملائکه او را این‌چنین امر نمودند که: اين خانه عبادت است و نه خانه ولادت... اما ولادت مولاي ما امیرالمؤمنین(ع) به‌گونه‌ای ديگر بود. مادرش حول خانه خدا طواف می‌فرمود و هنگامی‌که درد مخاض او را گرفت، ديوار کعبه شکافته شده و چنين ندا آمد: داخل شو و فرزند خود را به دنيا بياور. پس چنين کرد و اين فضيلتي ويژه براي امام علي(ع) است.» (3)

درنتیجه دليل روشني براي اخراج حضرت مريم(س) از مکان عبادتش و عدم جواز براي زايمان در خانه خدا نيافتيم. هرچند خروج وي به‌تصریح قرآن کريم مسلم است.

نکته دوم:

بی‌شک، نحوه ولادت علي بن ابيطالب(ع) يکي از فضائل مهم ايشان به‌حساب آمده و خصوصيتي است که در هيچ انساني چه پيش و چه پس از حضرتش وجود نداشته است. به‌گونه‌ای خود نيز بدان افتخار فرموده و می‌فرماید: «مادرم به کعبه درآمد و مرا در ميان خانه خدا بزاد. اين افتخار و فضيلت ويژه‌اي است که نه پيش از من درباره کسي شنيده شده و نه پس از من براي کسي اتفاق خواهد افتاد.» (4)

از سوي ديگر طهارت و پاکدامني حضرت فاطمه بنت اسد س با توجه به روايات فراواني که در اين باب وجود دارد، محرز است. چه اينکه وي از اولين زنان بيعت­کننده با رسول گرام اسلام(ص) به‌حساب آمده و به تعبير امام صادق(ع) « از نيکوکارترين مردم به رسول خدا(ص) بود.»(5)

اما چه‌بسا فضیلت اجازه زايمان در خانه خدا، که پیش‌ازاین به احدي داده نشده بود، علاوه بر طهارت مادر، به مقام و جايگاه مولود نيز وابسته است و اين امر می‌تواند توأمان فضيلتي براي امام علي(ع) و مادر مطهرشان باشد.

نتيجه آنکه

اولاً: مسئله عدم جواز زايمان حضرت مريم(س) در بیت‌المقدس روشن نيست، هرچند به فرموده قرآن کريم قطعاً اين زايمان در آنجا صورت نگرفته است.

ثانیاً: ويژگي خاص ولادت حضرت علي(ع) در خانه کعبه که منحصر به فرد مي باشد، هم نشان از فضيلت و جايگاه ويژه مادر دارد و هم مولود.

 

پي­نوشت­ها:

1.  مريم، آيه 22.

2. جزایری، رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار، ج‏2، ص137.

3.  همان.

4.  دانشنامه امام علي علیه‌السلام، جمعي از نويسندگان، ج1، ص457.

5.  کليني، کافي، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۳۰۲.