با سلام و خسته نباشید
مقام معظم رهبری در سخنان خودشون از به عایشه ام المومنین اضافه می کنند و ام المومنین عایشه می گویند. مگر در نظر شیعه چنین چیزی اشتباه نیست؟ و عایشه از نظر شیعه که ام المومنین نیست.
چرا باید این را بگویند؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ابتدادرباره تعبير «ام المومنين» بايد بگوييم كه اين تعبيري نيست كه آيت الله خامنه اي درباره عايشه اختراع و استعمال كرده باشد. بلكه خداوند متعال در قرآن كريم زنان پيامبر را به عنوان مادر مؤمنان معرفي نموده چنانكه فرموده:« النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم» (1) «پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها [مؤمنان‏] محسوب مى‏شوند.»
براين اساس عرف و افراد اين عنوان را به همسران پيامبر نداده اند، كه آن را بر دارند و يا به فرد خاص اطلاق نمايند، بلكه اين عنوان را خداوند به همسران رسول خدا (ص) داده است. شيعيان نيز از همه همسران پيامبر (ص)- از جمله عايشه- به عنوان ام المومنين ياد مي كنند.
البته روشن است كه تعبير ام المومنين و مادر مؤمنان درباره زن پيامبر به معناي اين نيست كه همه آثار و احكام مادري درباره آنها جاري شود بگونه اي كه آنها محرم مؤمنان باشند و مؤمنان از آنها ارث ببرند و يا ... بلكه چنانكه در آيات همين سوره حكم تحريم ازدواج با آنها بعد از پيامبر (ص) ‌آمده روشن مي شود كه اين مادري در خصوص تحريم ازدواج با آنهاست. يعني همانطور كه ازدواج با مادر حقيقي خود حرام است ازدواج با اين مادران معنوي (زنان پيامبر ) نيز حرام است.(2)
اما درباره آنچه به رهبر معظم انقلاب نسبت داده ايد بايد بگوييم كه ايشان در پاسخ به استفتائي كه از سوي جمعي از علماي منطقه إحساء عربستان در خصوص حكم اهانت و استفاده از كلمات تحقيرآميز و توهين به همسر پيامبر اسلام صورت گرفته بود اين فتوا را صادر كردند كه:« اهانت به نمادهاي برادران اهل سنت از جمله اتهام زني به همسر پيامبر اسلام [عايشه]حرام است. اين موضوع شامل زنان همه پيامبران و به ويژه سيد الانبياء پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) مي شود.»(3)
اين فتوا پس از آن صادر شد كه يك به اصطلاح روحاني شيعه مقيم كويت در يك سخنراني‌ عبارت‌هاي توهين‌آميزي عليه يكي از همسران پيامبر (ص) به كاربرد و منجر به اين شد تا شيعيان كشورهاي عربي حوزه خليج فارس تحت فشارهاي شديدي قرار بگيرند و مي‌رفت كه به بحراني براي اختلاف‌افكني بين شيعيان و اهل تسنن تبديل شود.اما صدور فتواي رهبر معظم انقلاب با استقبال گسترده در جهان اسلام بويژه علماي اهل تسنن روبرو شد و آب سردي بر آتش تفرقه‌اي جديد در جهان اسلام شد.
پي نوشت ها:
1. أحزاب(33) آيه 6.
2. آيت الله مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1374ش، ج‏17، ص 204.
3. سايت معاونت فرهنگي مجمع تقريب مذاهب اسلامي.
موفق باشید.