با تقديم احترام
لطفا دليل عقلي و منطقي را بيان كنيد.چرا كه برخي از دوستان من گفته اند در صورت شنيدن جواب منطقي سوال به حكم شرعي در مورد اين مسئله عمل خواهند كرد.
با تشكر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در صورتي که پاسور و تخته نرد و امثال آن ها به نظر عرف مردم جزء آلات قمار حساب شوند، بازي با آن ها بدون برد و باخت نيز حرام است ، ولي ا گر آلات قمارحساب نشوند، بازي با آن ها بدون برد و باخت اشکال ندارد.(1).
دليل اينکه بازي با آلات قمار هرچند بدون برد و باخت باشد حرام است. روايات و مباني فقهي مراجع تقليد است.
درباره حكمت حرمت بازي با آلات قمار به مطالب زير توجه نمائيد.
1- وقتي كسي با ابزار قمار مأنوس شد، كم‏كم حريم شكسته مي‏شود.
2- نفس انسان موجود عجيب، پيچيده و سركشي است و ابتلا به اين گونه مسائل، آدمي را در ورطه هولناك انحراف مي‏اندازد.
قرآن کريم مي فرمايد:« وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏؛
از گام هاي شيطان پيروي نکنيد». يعني شيطان به تدريج انسان را به گناه مي کشاند و گام به گام به سوي معصيت و گناه پيش مي برد. مثلا در مرحله اول انسان را وادار به ديدن آلات قمار مي کند . بعد وادار به بازي با آن بدون برد و باخت مي کند. وقتي اين مقدار حريم شکسته شد، نفس و شيطان انسان را وادار به برداشتن گام هاي بعدي براي انجام گناه مي کند؛ يعني وارد بازي با قمار مي شود و قبح گناه قمار در نظر او از بين مي رود.
سرگرمي با آلات قمار به تدريج انسان را به قمار مي کشاند. براي اين که انسان از آلودگي به گناه قمار دور بماند و آثار نامطلوب در روحش پيدا نشود ،فرموده اند که از سرگرمي به آلات قمار هم پرهيز کنيد. همان گونه که حضرت علي (ع) درباره فکر گناه فرمود: كسى كه در مورد گناهان زياد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مى كشند. (2) نيز فرمود: «خوض النّاس فى شى‏ءٍ مقدّمة الكائن؛(3) فرو رفتن و تفكّر در مورد چيزى، سرآغاز وجود و پيدايش آن چيز است».
حضرت عيسي مسيح به پيروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد. زنا نكنيد، اما من به شما سفارش مى كنم فكر زنا را هم نكنيد، زيرا كسى كه به زنا بيانديشد، مانند كسى است كه در اتاق زيبا و رنگ آميزى شده‏اى، آتش روشن كند. در اين صورت هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد، لكن دست كم دود آن را سياه و خراب مى كند». (4)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ، نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي نوشت ها:
1. آيت الله خامنه اي، استفتاءات ،سؤال 1120-1125 .
2 .غررالحكم،ج5،ص321.
3. همان،ج3ص451.
4. بحارالانوار، ج 14، ص331 .