کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان گفت:
فلسفه عید قربان، به نحوی پاگذاشتن بر تمایلات، شهوات و خواسته‌های نفسانی و فدا کردن آنها در راه رسیدن به محبوب تلقی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد صفاری اظهار کرد: واژه عید از کلمه «عود» به معنی «بازگشت» گرفته شده که در فرهنگ اسلامی به عنوان بازگشت به خویشتن و خویشتن‌ عقلی تعریف شده است. 

ایشان افزودند: چون اعیاد اسلامی، جنبه بازگشت و رجوع به فطرت پاک و اصیل دارند، به عنوان عید قلمداد شده‌اند.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه واژه «قربان» به معنی تقرب جستن و تقرب به ذات پروردگار است، ادامه داد: عید قربان نمادی از ذبح حضرت اسماعیل(علیه السّلام) توسط حضرت ابراهیم(علیه السّلام) و پاگذاشتن بر تمایلات نفسانی در مقام اجرای فرامین پروردگار است و بنابراین فلسفه اصلی عید قربان این است که انسان برای کسب رضای خدای متعال، همه آنچه که محبوب‌اش است را در راه رضای خدا خرج کند، در واقع به نحوی پاگذاشتن بر تمایلات، شهوات و خواسته‌های نفسانی و فداکردن آنها در راه رسیدن به محبوب تلقی می‌شود.

ایشان بیان کردند: وجه تمایز عید قربان با دیگر اعیاد، ریختن خون و قربانی کردن است. طبق بیان قرآن کریم، گوشت و خون ریخته شده در عید قربان به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوایی که از این راه کسب می‌کنید و حالت عبودیت و بندگی که در شما ایجاد می شود، بسیار ارزشمند است و خداوند آن را مقبول درگاه خود قرار می‌دهد.

حجت الاسلام صفاری با بیان اینکه وجه تمایز دیگر عید قربان همدردی با فقرا است گفتند: این ویژگی ها بهره‌مندی از لطف الهی را در پی خواهد داشت.