پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
امام هفتم و معجزه بلعیده شدن جادوگر توسط شیر؟
موضوعی كه به آن اشاره كرد‌ه‌اید، در برخی كتاب‌های حدیثی(1) آمده است و احتمال وقوع آن نیز وجود دارد،

روحانی محترم نقل می كرد كه امام هفتم (ع) در مجلسی با حضور هارون و یك جادوگر به شیر نقاشی شده در یك پرده اشاره كرده و آن شیر در هییت شیر واقعی ظاهر شده و جادوگر را می بلعد. آیا این موضوع واقعیت دارد ؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مركز

موضوعی كه به آن اشاره كردهاید، در برخی كتابهای حدیثی(1) آمده است و احتمال وقوع آن نیز وجود دارد، چون بر اساس عقیده شیعه، امام(ع) دارای ولایت تكوینی است. با داشتن چنین ولایتی هر زمان كه مصلحت بداند و ضروری باشد، میتواند در موجودات عالم تصرف نماید. تمام موجودات عالم به فرمان امام معصوم(ع) میباشند، ولی معنای سخن این نیست كه هر چه در كتابها آمده، لازم است انسان آن ها را قبول نماید و به عنوان مطلب قطعی تلقی كند،همانطور كه مردود دانستن آن ها صحیح نیست. در واقع ماهیت چنین كاری توسط امام معصوم، امكان دارد اما مورد و مصداق آن ممكن است نادرست باشد.

این روایت از نظر سند مشكل دارد، زیرا در سند آن محمد بن یسار می باشد كه برخی فقها چون مرحوم آیت الله خوئی روایت وی را معتبر نمی دانند.(2)

پینوشتها:

1. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، انتشارات جهان ، 1387، ج 2، ص 171-172؛ بحار الانوار، ج 49، ص 180.

2. ابوالقاسم خویی، معجم رجال الحدیث، قم،منشورات آیت الله خویی، ج 12، ص 147 و ج17 ، ص155-158