پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
.نوشته اند تقسيم قرآن به سي جزء و هر جزء به چهار حزب، پس از دوران «حجاج» و به منظور تسهيل در امر تدريس و فراگيري قرآن انجام گرفت.(1)

 زركشي در اين باره مي گويد: «مشهور است كه تقسيم قرآن به سي جزء، مانند تقسيم هر حزب به ربع ها از طريق مدارس علمي و بعضي جاهاي ديگر بوده است.»(2)

 البته در برخي از متون آمده كه در زمان پيامبر نيز سابقه داشته كه افراد قرآن را چند جزء مي كردند و بنا به نقلي مصحف علي(ع)داراي هفت جزء بوده است(3).

از مالك نقل كرده اند: مصحفي از جدش ارائه نمود كه هم زمان با مصحف عثمان نوشته شده بود و در آن نشانه هايي وجود داشت. از امام صادق(ع) نيز نقل شده كه مصحفي داشته اند كه به چهارده جزء تقسيم شده بود; ولي آن نوع تقسيم بندي با آن چه امروز داريم تفاوت دارد.(4) عده اي نيز معتقدند: قرآن به دستور مأمون عباسي به اعشار، اخماس، جزء و حزب تقسيم شد.(5)

 اين تقسيم بندي به سي جزء و هر جزء به دو يا چهار حزب توسط خود مسلمانان براي آسان شدن تلاوت و حفظ قرآن و ختم آن به خصوص در ماه رمضان صورت گرفته است. به دستور رسول خدا يا امامان معصوم نبوده است.

پي نوشت ها:

1. صبحي صالح، پژوهشي درباره قرآن كريم و وحي، ترجمه محمدمجتهد شبستري، ص 149 ـ 154.

2. زركشي، البرهان في علوم القرآن، ج 1، ص 249.

3. محسن اسماعيلي، كليات علوم قرآن، ص 60.

4. همان.

 5. محمدهادي معرفت، التمهيد في علوم القرآن، ج 1، ص 364.