حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قطبی رئیس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست ضمن بررسی وضعیت پاسخگویی در زمان گذشته و حال به بیان مهارت‌هایی در این زمینه پرداخت.

وی در بخش اول سخنان خود را فارغ از انتظارات کلان سازمان‌های فرهنگی بیان کرد و گفت: هدف از ارائه این مطالب رسیدن به مفاهمه مشترک و ارائه طرح و روش و ایده برای افرادی است که در حوزه پاسخگویی به سؤالات دینی مردم دغدغه دارند.

رئیس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه افزود: فضای امروز جامعه به لحاظ اقتضاء و امکانات و شرایط فضایی مبهم، پیچیده و حساس است و مسائل نسبت به گذشته از شتاب قابل‌توجهی برخوردار است. به‌طور مثال درگذشته عمر مسئله‌های اجتماعی تقریباً هر 50 سال یک‌بار جابه‌جا می‌شد ولی اکنون شرایط متفاوت است و آسیبی که دیروز متوجه جامعه شده است و ما نتوانستیم هنوز آن را هضم کنیم و راه‌حلی برای آن ارائه نماییم، با مسئله بعدی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: درگذشته فاصله میان مسائل زیاد بود و چه‌بسا 10 سال مسئله‌ای آزمایش می‌شد و قریب 20 سال اجرا می‌شد و قوام دینی جامعه نیز حفظ می‌شد اما امروز شرایط فرق کرده و مسائل به‌صورت آنلاین است و شاید حضور ما در فضای مجازی سبب شده تا این سرعت را حس نکنیم، مانند راننده‌ای که وقتی وسیله نقلیه‌اش سرعت گرفت متوجه حدفاصل سرعت بین 90 تا 140 کیلومتر نشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قطبی در ادامه به نمونه‌ای از شتاب مسائل در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: درگذشته در رابطه با باستان‌گرایی با یک مدل روبه‌رو بودیم و خیلی راحت می‌توانستیم آن را نقد کنیم و پاسخ دهیم، اما الآن به‌صورت ناگهانی و در فاصله کمتر از 5 روز جمعیتی بالغ‌بر 100 هزار نفر در نقطه‌ای از کشور جمع می‌شوند و عکس می‌گیرند و بافاصله‌ای کمتر از 3 دقیقه بیش از 50 هزار بار بازنشر می‌شود و در کانال‌ها که از 10 نفر تا چند هزار نفر عضو دارد منتشر می‌شود و در فاصله کمتر از نیم ساعت عدد بازدیدکنندگان از دستمان خارج می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که هنوز ما مسئله را هضم نکرده‌ایم و راهکاری برایش پیدا نکرده‌ایم اما شبهات زیادی پیرامون این قضیه اتفاق افتاده و ما تنها سی دقیقه فرصت برای فهم و ورود و پاسخ به شبهه راداریم که لازمه‌اش این است که ما نیز آنلاین باشیم، کمپینی، سناریونویس و تیزهوش باشیم و از فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: پاسخگویی یعنی تأمین نیازهای فعلی مردم و امروز امکانات و ابزارهای فراوانی هست که می‌توانیم از آن بهره بگیریم و لازمه‌اش این است که برآورد‌‌های فکری‌مان را بیاوریم و دست به ابتکار و نوآوری بزنیم و آن موقع کار ما اثرگذار خواهد بود.

رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن گفت: اگر بخواهیم پاسخگویی نفوذ و تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشد باید اموری به‌عنوان معیار حرکت ما باشد که روان‌سازی فهم یکی از این معیارهاست، مثلاً مردم از اصطلاحات پیچیده فقهی سر درنمی‌آورند و باید سعی شود محتوا ران شود و این کار از طریق جایگزینی واژه‌های فارسی روان در قالب ادبیات و شعر امکان‌پذیر است و یا هر چیزی که فهم موضوع فقهی و دینی و شرعی را روان کند نظیر کتاب قواعد مرحوم آیت‌الله مشکینی که دسته‌بندی زیبا و قابل‌فهم برای همه ارائه نموده است.

وی سطح‌بندی متناسب با گروه هدف را به‌عنوان دومین معیار و مهارت عنوان کرد و گفت: اگر محتوایی که می‌دهیم متناسب با گروه هدف باشد مسلماً ضریب تأثیر بالاتری دارد هرچند گروه هدف قشر خاصی از جامعه را در بربگیرد و حتی خرده بگیرند که اگر برای عوام مردم محتوا بدهی تعداد بیشتری بهره‌مند هستند اما گروه خاص تأثیرگذارتر است و این ارزشمندتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قطبی سرعت عمل را به‌عنوان شاخص سوم برشمرد و گفت: سرعت عمل را باید بالا ببریم و اگر کوتاهی کنیم و زمان را از دست بدهیم سه ضرر کرده‌ایم، اولاً فرصت را ازدست‌داده‌ایم، ثانیاً کسی دیگر از این غفلت ما نسبت به فرصت استفاده می‌کند و ثالثاً به‌مرور ناامید می‌شویم.

وی دسترسی آسان و سریع مردم را به پاسخ‌ها به‌عنوان چهارمین ملاک و مهارت برشمرد و گفت: باید در این زمینه اندیشید و از ابزارهایی نظیر تلگرام یا اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن سلامت که فرد با پزشک خود ارتباط آنلاین دارد بهره برد و الگوبرداری کرد.

رئیس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان از قاعده جمع سپاری به‌عنوان پنجمین مهارت نام برد و گفت: این امر نه‌تنها در امر پاسخگویی و با استخدام تعداد معدودی پاسخگو باشد بلکه هرکسی در هر جای دنیا بتواند فعالیت کند، ما به اشتراک می‌گذاریم و ما آماده حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه در عرصه تبلیغ هستیم.

وی در بخش دوم و پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های که تاکنون در بخش مرکز ملی پاسخگویی دفترتبلیغات اسلامی اصفهان صورت گرفته است تصریح کرد: افقی را که ما دنبال هستیم و مجوز ابتدایی‌اش را از میز خانواده گرفته این و باید فرایند قانونی‌اش را طی کند و آن کسب مجوز مرکز مشاوره مذهبی و نهادینه کردن آن در کشور است. و اگر ایده‌ای مطرح باشد استقبال خواهد شد و این اتفاقی است که اگر ان شاء الله مدیریت شود طلاب با مردم ارتباط تعریف‌شده‌ای پیدا می‌کنند و ارائه خدمات مذهبی خواهند داشت.