حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

درباره ابن سیرین و علم تعبیر خواب او توضیح بفرمایید.
محمد محمدبن سیرین، از جمله تابعین و نسل دوم مسلمانان، و از اکابر فقها، روات و محدّثین بوده ولی رسول خدا(ص) را درک نکرده است. همچنین دوست و همزمان با حسن بصری بوده که بعدها رابطه اش با وی به هم خورده است.
در مورد صحت تعبیر خواب ابن سیرین، در کتاب «ریحانه الادب» جلد 7 صفحه ی 580 و کتابهای مشابه نوشته اند؛ ایشان بزّاز و شخص زیبارویی بود. یک روز زنی که شیفته و دلباخته او بوده، به عنوان مشتری به وی مراجعه می کند، بعد از نگاه کردن پارچه ها از او درخواست می کند که نمونه پارچه ها را به منزلش بیاورد. ابن سیرین هم باور می کند، و پارچه ها را می برد. بعد از آمدن ابن سیرین زن درب ها را می بندد و او را به خودش دعوت می کند. ابن سیرین چون انسان پاکی بود زن را نصیحت می کند، ولی در زن تأثیر نمی کند. فکری به ذهن ابن سیرین می رسد، می گوید؛ بگذار به حیاط بروم و برگردم. می رود و خودش را به کثافات آلوده می کند. زن با دیدن آن حالت از او متنفر می شود. و ابن سیرین خودش را از گناه نجات می دهد. می گویند: همان طوریکه خداوند متعال به حضرت یوسف صدیق(ع) در اثر خودداری از گناه، علم تعبیر رویا عطا کرد، به ابن سیرین هم قدرت تعبیر رویا عطا کرد.
بعضی کتابها را به ایشان نسبت می دهند، از جمله کتاب«تعبیرالرویاء» که به فارسی هم ترجمه شده است، ولی اینکه این همان کتاب ابن سیرین هست، معلوم نیست.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.