حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا حضرت علی (ع) محافظ نداشت؟ مگر نباید نهایت حفاظت از ولی امر شود؟
آن زمان داشتن محافظ معمول نبود. رسول خدا(ص) و سه خلیفه قبلی هم به آن صورتی که ما الان تصور می کنیم، محافظ نداشتند. با اینکه دشمنان حضرت رسول(ص) بیش از دشمنان حضرت علی(ع) بوده است. اما رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) افراد نزدیکی داشتند که به صورت غیر رسمی همیشه ملازم و مواظب وجود این دو بزرگوار بودند. از جمله قنبر همیشه ملازم حضرت علی(ع) بوده است.
از قضیه ای که یکی از اصحاب نقل می کند می توان استنباط کرد که کسانی بوده است که به صورت غیر رسمی مواظب حضرت بوده اند، ایشان نقل می کند؛ که حضرت علی(ع) یک شب در دل تاریکی رفت که مناجات کند، من سایه به سایه ی حضرت(ع) می رفتم و مواظب حضرت بودم، دیدم که حضرت آن طور مناجات می کرد و از حال رفت.
از طرف دیگر می دانیم که ترور حضرت علی(ع) در حال نماز اتفاق افتاد، و در مواقع عادی حضرت(ع) شجاع، هوشیار و مواظب خودش بود، کسی جرأت نمی کرد به حضرت آسیبی برساند. در آن گفتگویی که بین قطام و ابن مجلم رخ داد، قطام نمی دانست که ابن ملجم برای کشتن علی(ع) وارد کوفه شده است. قطام گفت که مهریه ام سنگین است، مثلا سه هزار درم و یک کنیز و یک غلام، و یک چیز دیگر که باید انجام دهی و آن قتل علی(ع) است. ابن ملجم خودش را به ندانستن زد و گفت: این شرط دشواری است مگر می شود علی(ع) را کشت. گفت : بله می شود، باید او را در حال نماز بکشی.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.