حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

مادر حضرت مهدی(ع)، شاهزاده ای از کشور  بیزانس بوده، لطفا بفرمایید بیزانس کدام کشور است؟ و همچنین نحوه رسیدن ایشان به سامراء و ازدواج با امام حسن عسکری(ع) به چه ترتیبی بوده است؟
بیزانس اسم پایتخت قدیمی امپراطور روم شرقی و نام شهری است که آن را امروز استانبول می گویند. بعدها به کونستانتین معروف شد و عربها به آن قسطنطنیه می گویند و این شهری است که بیش از سی بار اسم عوض کرده است و در زمان ما استانبول شده است.
در مورد مادر حضرت مهدی(ع) هم سه نقل وجود دارد و آنچه مشهور ترین نقل اینکه ملیکه خاتون دختر امپراطور روم شرقی بوده و این یکی نقل از سه نقل است.
بر اساس نقل دیگر مادر ایشان عرب بوده است.
نقل سوم هم اینکه کنیز حکیمه خاتون بوده است.
آنچه بین ما مشهور است این است که اجمالا، ملیکه دختر یشوعا فرزند قیصر پادشاه روم بوده و در بعضی جنگها اسیر شده و بصورت برده و کنیز در بازار برده فروش ها فروخته شده است. مادرش از فرزندان شمعون وصی حضرت عیسی(ع) بوده است. تا اینکه حضرت امام حسن عسکری(ع) به یک برده فروش مسلمان به نام بشر بن سلیمان، نشانی ها و آدرس این کنیز را می دهد و پول هم می دهد که این کنیز را خریداری کند و به این طریق به خانواده امامت منتقل می شود.
تفصیل انتقال این بانو بسیار مفصل است، که در حدود سه یا چهار صفحه است، می توانند در کتاب منتهی الآمال در فصل زندگی حضرت مهدی(ع) مطالعه کنند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.