حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

درباره حجربن عدي توضيح دهيد كه چه شخصيتي بوده است؟
حجر بن عدی کندی، اهل یمن و از قبیله کنده می باشد، که بعدها به شهر کوفه آمد و ساکن کوفه شد. دوره جوانی حجر در عصر رسول خدا(ص) سپری شده که از آن دوره اطلاعاتی در مورد زندگی ایشان در دست نیست.
عمده درخشش حجر در زمان خلافت علی(ع) و زمان امام حسن مجتبی(ع) بوده است و از جمله یاران برجسته، وفادار و صمیمی امام علی(ع) بوده است و قائم اللیل و صائم النهار و قاری قرآن بوده است.
حجر بن عدی پسر عمویی به نام حجر داشته که از طرفداران معاویه بوده و شیعیان به ایشان حجر الخیر و به پسر عمویش حجر الشر می گفتند.
حجر بن عدی به قدری مرد بزرگواری و اهل معنویت بوده که مستجاب الدعوه هم بوده است.
در حوادث وجنگهایی که در زمان خلافت امام علی(ع) پیش آمد، حجر در کنار علی(ع) بود. حضرت علی(ع) مصمم بود که مجددا به جنگ معاویه بود و در حال آماده سازی سپاه بود که شهادت علی(ع) پیش آمد. در این زمان که همراه بود با خلافت امام حسن(ع)، وضع بسیار آشفته و نابسامان بود. امام حسن(ع) دنباله کار را گرفت و دستور داد شیعیان اماده شوند و به جنگ معاویه بروند که از شام بسوی عراق در حرکت بود.
در این اوضاع شیعیان کوتاهی می کردند ولی اینجا بود که حجر بن عدی با سخنرانی‌های آتشین خود شیعیان را تحریک و تشویق می کرد و چندین هزار سپاه را بسیج کرد.
همچنین در دورانی که معاویه مسلط شد و بالای منابر علی(ع) را سب می کرد، حجر بن عدی در کوفه از پایین منبر به این امر اعتراض می کرد لذا به همین جرم حجر را بازداشت کرد و به شام فرستادند و در سرزمینی به نام مرج عذرا (مرج عذار) سرزمینی نزدیک شام ایشان را به همراه چند نفر از شیعیان به شهادت رساندند.  

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.