حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

مختصرا در مورد ابن تيميه توضيح داده و بفرمائيد آیا در زمان خود در ميان علما از نظر سطح علمي مهم بوده؟
ابن تیمیه در زمان خودش شهرت داشته و کسی او را بی سواد نمی دانسته،  و به تمام علوم زمان خودش تسلط داشته است و از علمای طراز اول  بوده است. ولی چند تا عیب و نقص داشته، یکی اینکه آدم بسیار تندی بوده و با هر کسی که مناظره و گفتگو داشته با تندی رفتار می کرده است. با تمام عظمت علمی اش آدم بد زبانی بوده مثلا ایشان در جواب کتاب منهاج الکرامه مرحوم علامه حلی، کتاب منهاج السنه را نوشته و مرحوم به خاطر جدش به ابن المطهر(پاکزاده) معروف بوده ولی ابن تیمیه در همه جای این کتاب علامه را ابن المتنجس(نجس زاده)  می خواند. همچنین بسیار مغرور و لجوج بوده و اگر اشکالی علیه اش وارد می شد زیر بار نمی رفت.

ابن تیمیه حنبلی مذهب بوده ولی مستقلا فتوا می داده است حتی خود را تابع احمد حنبل هم نمی دانست. یکی از علمای آن زمان از آن سه فرقه دیگر(شافعی، مالکی و حنبلی)، به ابن تیمیه گفته تو مثل گنجشک هستی که تا می خواهی آنرا بگیری شاخه ای به شاخه دیگر می پرد، مدام کلام خود را تغییر می داد و بر سر یک حرف تکیه نمی کرده است.

یکی از کسانی که در زمان حیات ابن تیمیه ردیه بر علیه اش نوشته، قاضی اخناعی بوده که نسخه ی ردیه ی ابن تیمیه به ایشان موجود است و به قدری سنگین و مغالطه آمیز نوشته شده که انسان را خسته می کند. مثلا برای رد یکی از سخنان قاضی اخناعی، اولا و ثانیا و ثالثا و رابعا و خامسا و سادسا آورده که هر یک از این موارد، کلام دیگرش را نقض می کند.
بعد از ابن تیمیه، وهابیت عالم باسوادی ندارد و همه از ابن تیمیه خرج می کنند.
عالم سوری شیخ دکتر رمضان بوتی، که متاسفانه تروریست های سوریه در مسجد ترورش کردند و از دانشمندان نامدار و مغتنم سوریه در زمان ما بود، ردیه ای بر وهابیت مخصوصا ابن تیمیه نوشته است، به نام «السلفیه مرحله زمنیه مبارکه لا مذهب»، او در این کتاب اشاره کرده به این مطلب که دوره سلف صالحین و اصحاب رسول خدا و تابعین دوره خوب و مبارکی بوده ولی مذهب نبوده است، که فعل و ترک صحابه را از مبانی شریعت قرار بدهیم.
و شما آقای ابن تیمیه چطور علوم عقلی را بدعت و حرام می دانید و می گویید علومی مثل کلام، منطق و ریاضیات که از قرن سوم به بعد پیدا شده بدعت است، در حالی که خودتان مباحث پیچیده فلسفی، کلامی و عقلی را مطالعه کرده و مسلط هستید(وشاهد این مطلب آنست که در فلان کتاب در مورد این موضوع بحث کرده اید)؟!
 این مسئله مثل این است که آدم سر یک سفره بنشیند و از غذاهای آن استفاده کند و به دیگران بگوید حرام است و شما از اینها نخورید!
 ابن تیمیه از لحاظ علمی مرد بزرگی بوده ولی متاسفانه افکار منحرفی داشته و منشاء فرقه باطلی شده که هنوز ادامه دارد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.