حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد شهادت معلَّی بن خنيس توضیح دهید؟
ایشان از شاگردان امام صادق(ع) و از شیعیان بسیار بزرگ آن زمان می باشد، که ارتباط بسیار نزدیکی با حضرت داشته و اسراری از شیعیان در دست معلی بن خنیس بوده و در زمان حکومت منصور دوانیقی زندگی می کرده است. حکومت منصور در اطلاع داشتند که اسراری محرمانه در دست معلی بن خنیس است و سعی داشتند از این اسرار آگاهی یابند ولی وی مقاومت می کرد، چندباری هم بی احتیاطی کرد که امام صادق(ع) به اصحابش می فرماید که من به معلی بن خنیس گفتم که رازداری کند، ولی نکرد و جانش را به خطر انداخت.
از طرف حکومت آمدند به بهانه‌ی اینکه معلب بن خنیس، با محمد نفس زکیه همکاری می کرده و از طرفداران وی بوده است بازداشت کردند،(قبلا مطرح کردیم که دو برادر از سادات حسنی بودند به نامهای محمد بن عبدالله و ابراهیم بن عبدالله، همزمان محمد در مدینه قیام کرد و برادرش ابراهیم در بصره. ولی قیامشان متاسفانه شکست خورد و هر دو کشته شدند.) حاکم مدینه، معلب بن خنیس را متهم کرد که ایشان از طرفداران محمدبن عبدالله بوده و دستور بازداشت صادر کرد و وی را به شهادت رسانیدند.
وقتی خبر به امام صادق(ع)رسید بسیار ناراحت شدند و به همراه فرزندشان اسماعیل به مقر حاکم مدینه رفتند و فرمودند: اموال مرا گرفتی، معلب بن خنیس را چرا کشتی؟ گفت من نکشتم، بلکه رئیس شرطه مدینه کشته است. گفت با اطلاع شما اگر نکشته پس مجازاتش کن. حضرت حاکم مدینه را نفرین کرد و فردایش او به هلاکت رسید.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.