حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آیا روايتي كه در جنگ جمل شيطان به زير شتر پي شده عايشه قرار گرفته صحيح است؟
قضیه به این صورتی که نقل کرده است، درست نیست. اصل قضیه به این صورت است:
در جنگ جمل بر شتر نری سوار کرده بودند، و دور شتر را چرم و نمد و این طور چیزها گرفته بود،  تا تیر به عایشه اصابت نکند، و تا آخر جنگ هم به عایشه هیچ تیری اصابت نکرد. و از عایشه و شتری که سوار شده بود، به عنوان نهاد سپاه پاسداری می کردند، و با شجاعت و قوت تمام با یاران امام علی (ع) می جنگیدند، و نمی گذاشت که عایشه پیاده شود، و تا عایشه آنها را از کجاوه تشویق می کرد، نقل می کنند که هفتاد نفر از قریش با یک دست افسار شتر عایشه را گرفته بود، و با دست دیگر می جنگیدند و کشته شدند.
امام علی (ع) دید تا این شتر سرپا است، دو سپاه تلفات خواهد داد،  و حضرت از روز اول به جنگ راضی نبود و از این همه تلفات متاسف بود، آنطوریکه ابن ابی الحدید در جلد یک ص 167 نقل می کند، حضرت فرمود: وای بر شما این شتر را پی کنید این شیطان است، یعنی این شتر منشاء شر و گرفتاری شده است. یک کاری کنید که این شتر زخمی شود که عایشه پیاده شود، تا جنگ خاتمه پیدا کند. چقدر عرب پای این شتر قربانی شود. اعقروه و الا فنیت العرب. تا این شتر به زمین نیفتاده این شمیشرها بالا و پایین می رود.
سرانجام رفتند و شتر را پی کردند و حضرت به محمد ابی بکر که برادر مادر عایشه، فرمود که عایشه را خارج کند. ایشون با عمار یاسر رفتند و طناب ها را باز کردند و عایشه را پیاده کردند.
تا این شتر پی شد، فتنه خوابید و طلحه هم کشته شد و زبیر هم میدان را ترک کرده بود. و خیلی این غائله ی شتر موجب تلفات شد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.