حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا باغ فدك اين قدر براي حضرت زهرا (س) مهم بوده است؟
اهميت فدك از اين نظر نبوده كه نان و آب ايشان قطع مي شود. امام علي (ع) و حضرت زهرا (س) كساني نبودند كه در مقابل قطع شدن آب و نان اين گونه سر و صدا كنند. سوال ديگر و اساسي تر اين است كه آن هايي كه غصب كردند چرا اين قدر اصرار بر گرفتن آن داشتند؟
فدك را گرفتند و گفتند جزء بيت المال است. آيا به اين معنا است كه اگر نمي گرفتند كسري بودجه مي آوردند؟ اين قدر در درآمد بيت المال موثر بود؟
جواب مشترك اين سوال ها اين است كه آن ها مي خواستند بنيه اقتصادي جبهه علي (ع) را تضعيف كنند. مي دانستند كه درآمد آن در اختيار امام علي (ع) قرار مي گرفت و ايشان در جبهه مخالف آن ها بودند. يكي از راه هايي از ميان برداشتن حريف اين است كه از لحاظ اقتصادي او را تضعيف كنند.
انگيزه حضرت زهرا (س) نيز اين بود كه نبايد جبهه امام علي (ع) تضعيف شود. از طرف ديگر كار آنها بدعت بزرگي بود. آن ها حديثي از قول رسول خدا (ص) نقل كردند كه ما انبياء چيزي به ارث نمي گذاريم و هر چه از ما باقي ماند صدقه و از بيت المال است. حضرت زهرا (س) به اين مطلب اعتراض داشتند كه چگونه خداوند در قرآن مي فرمايد كه سليمان از داود ارث برد. ولي شما در مورد پدر من مي گوييد به ارث نگذاشته است؟ و چنين مطلبي را به او نسبت مي دهيد؟

 

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.