حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

سازمان وكالت كه در منابع تاريخي آمده است و مربوط به زمان ائمه قبل از امام زمان (عج) است و در عصر امام هادي گسترش بيشتري پيدا كرده بود چيست؟
وكالت، تشكيلاتي بسيار سازمان يافته و منسجم بوده است. اين سازمان از زمان امام صادق (ع) شكل گرفت. ايشان در مناطقي كه مراكز تجمع شيعه بوده است نمايندگاني منصوب مي كرده است كه شيعيان را سرپرستي مي كردند و وجوه متعلق به امام را جمع آوري مي كردند و سوالات فقهي و شرعي شيعيان را پاسخ مي گفتند و نامه هاي آنان را محضر امام مي فرستادند و متقابلا جواب مي گرفتند و تحويل مي دادند.
به اين افراد وكيل مي گفتند. به تدريج به حسب اقتضاء زمان، در دوران ائمه بعدي توسعه پيدا كرد؛ مخصوصا ائمه اخير بسياري از كارها را نمايندگانشان انجام مي دادند؛ از جمله زمان امام هادي (ع) كه دوره توسعه سازمان وكالت بود.
معناي منسجم بودن اين است كه وكلاء درجه بندي و تقسيم وظايف داشته اند. برخي مسووليت مالي و برخي مسووليت علمي و سر نماينده ها اختيارات بيشتري داشتند. وكلاي كوچك زير نظر وكيل ارشد فعلايت مي كردند و مستقيما با امام در ارتباط نبودند بلكه از طريق نماينده ارشد بوده است.
علاقمندان براي كسب اطلاع بيشتر مي توانند به كتاب سازمان وكالت نوشته حجة الاسلام و المسلمين دكتر محمد رضا جباري مراجعه نمايند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.