حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

موضوع جنگ موته چه بود؟
اين جنگ در سال هشتم هجرت در سرزميني بنام موته كه امروز جزو كشور اردن است رخ داد و قبور مطهر شهداي اين جنگ در اين كشور واقع شده است. در آن زمان به اين منطقه، شام بزرگ يا شامات گفته مي شد كه شامل اردن و سوريه و لبنان امروزي است.
رسول خدا (ص) نامه دعوتي براي حاكم آن منطقه كه مسيحي و تحت الحمايه امپراطوري روم شرقي بود فرستاد ولي برخلاف عرفي كه در كل تاريخ، محترم و رايج بوده كه هيچ وقت قاصد را نمي كشند اين حاكم، قاصد رسول خدا (ص) را كشت. اين اقدام يك دهن كجي بسيار بزرگ و ضعف براي مسلمانان حساب مي شد؛ لذا رسول خدا (ص) سپاهي ترتيب دادند و به آن جا فرستادند.
در اين جنگ حضرت، سه نفر را به عنوان فرمانده علي البدل قرار دادند: جعفر بن ابيطالب، زيد بن حارثه و عبد الله بن رواحه. سپس فرمودند كه ابتدا جعفر فرمانده باشد و اگر وضعي براي او پيش امد زيد بن حارثه فرمانده شود و همينطور بعد از او عبدالله بن رواحه.
تعداد سپاهيان اسلام را بيست هزار نفر نقل مي كنند كه با سپاه صد هزار نفري روبرو شدند. آن ها در اين جنگ، جانانه جنگيدند و هر سه فرمانده شهيد شدند. بعد از شهادت فرمانده سوم، خود سربازان توافق كردند كه خالد بن وليد با اين كه تازه مسلمان بود فرمانده آنان شود. شب شد و بدليل تاريكي، جنگ متوقف شد. خالد سپاهيان را ماموريت داد به چند دسته تقسيم شوند و به مناطق اطراف پراكنده شوند و با سر دادن شعار برگردند و به سپاه ملحق شوند تا دشمن فكر كند نيروهاي كمكي رسيده است.
ظاهرا موثر شد و دشمن به اشتباه افتاد. صبح كه شد دشمن تحرك جديدي از خود نشان نداد و خالد از فرصت استفاده كرد و سپاه اسلام را بازگرداند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.