حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

خلاصه اي از سرگذشت مامون را بيان كنيد.
يك اشتباه سياسي كه هارون مرتكب شد اين بود كه دو وليعهد معرفي كرد؛ اولي امين و دومي مامون. امين كه به قدرت رسيد مامون را از ولايتعهدي بركنار كرد و بدين ترتيب با بالا گرفتن اختلاف، جنگ و درگيري شكل گرفت. اين در حالي بود كه مامون در طوس و محمد امين در بغداد بود. اين جنگ ها منتهي به شكست و كشته شدن محمد امين و به قدرت رسيدن مامون گرديد. زماني كه مامون به خلافت رسيد تصميم گرفت از مرو به عراق و بغداد كه پايتخت پدرش هارون بود برگردد كه در اين زمان، چندين سال حكومت كرد.
درباره داستان مرگ او، سيوطي در «تاريخ الخلفاء» و مرحوم شيخ عباس قمي در كتاب «تتمة المنتهي» كه كتاب تاريخ خلفا است نقل مي كنند كه مامون به جنگ رومي ها رفته بود. آن زمان شامات فلسطين امروزي و تركيه تحت تسلط رومي ها بود و مسلمانان به مدت 800 سال با آن ها جنگيدند و بعد از هشت قرن، سلطان محمد فاتح عثماني آن ها را شكست داد.
در اين سلسله جنگ ها در سال 218 قمري كه مامون با رومي ها مي جنگيد و به منطقه اي در شامات رسيدند كه بسيار خوش آب و هوا و داراي رودخانه اي با آب بسيار زلال و سرد بوده است. مامون از اين منطقه ابراز خشنودي كرد و دستور داد محل اقامتي براي او كنار آن رودخانه بسازند. روزي در حال تماشاي منظره آن جا بود كه در ميان رودخانه، ماهي بسيار بزرگ به رنگ نقره اي و بسيار شفاف را ديد.
به يكي از فراشان دستور داد ماهي را بگيرد. زماني كه ماهي را از آب بيرون بيرون كشيد از دست او لغزيد و دوباره به آب رفت. آب سرد آن رودخانه به مامون پاشيد و بدن و لباس او را خيس شد. در اين زمان، وي دچار خيسي و رعشه شد و گفت كه لباس براي من بياوريد. فراش دوباره در آب پريد و ماهي را صيد كرد و پختند. مامون به قدري دچار لرزش شده بود كه نتوانست از آن بخورد و سر انجام بر اثر آن سرما درگذشت.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.