حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

با توجه به اين كه نقل شده كه سلمان عمر طولاني داشته است پس چرا خبري از ايشان در تاريخ و مخصوصا در زمان عاشورا خبري از ايشان نيست؟ انگار بعد از سقيفه خودشان را كنار كشيده اند. اين گم شدن در تاريخ علتش چيست؟
بيشتر عمر سلمان پيش از ظهور اسلام بوده است و تاريخ وفات او را سال 36 قمري مي نويسند و مي گويند در زمان خلافت عثمان زماني كه حاكم مدائن بوده از دنيا رفته است و هم اكنون نيز قبرش در مدائن و جزو زيارتگاه هاي عراق است. پس در زمان خلفاي قبلي و چندين دهه پيش از عاشورا از دنيا رفت.
اين كه بعد از رحلت رسول خدا ايشان كنار كشيد، برعكس است؛ زيرا شواهد و گزارش زيادي از پايداري سلمان در كنار امام علي (ع) و در دفاع از حريم ولايت و امامت داريم. همين گزارش كه راجع به سليم نقل كرديم از سلمان نقل شده است. سليم به نقل از او مي گويد: امام علي (ع) عده اي طرفدار خواست كه از من حمايت كنيد. چهل نفر يا بيشتر اعلام آمادگي كردند و لي آن ها عقب كشيدند و ما چهار نفر مانديم؛ من، ابوذر، مقداد و زبير.
مسلم است او يكي از كساني است كه در روزهاي اول با ابوبكر بيعت نكرد. يعقوبي از قول سلمان نقل مي كند كه او به اصحاب سقيفه گفت: كرديد و نكرديد. يعني مساله جانشيني رسول خدا را انجام داديد ولي كار درستي نكرديد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.