حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چه كساني و با چه انگيزه اي تابوت امام حسن (ع) را تيرباران كردند و مانع دفن ايشان در كنار پيامبر شدند؟ غسل پيامبر چه وقت بعد از رحلت پيامبر رخ داد؟ و چه كسي اين كار را كرد؟
عايشه و مروان بن حكم اموي، در راس اين كار بودند و از روي مخالفت و روابط تيره اي كه داشتند اين كار را كردند. عايشه به اين بهانه كه محل دفن رسول خدا (ص) حجره من است و من اجازه نمي دهم او را در آن جا دفن كنند؛ هرچنداستدلال عايشه درست نبوده است.  مروان هم جلو افتاده بود و بني اميه را بسيج كرد و تيرباران نيز توسط آن ها صورت گرفته بود.
آن گونه كه علماي ما مشخصا مرحوم طبرسي در «اعلام الوري» نوشته اند: رسول خدا (ص) روز دوشنبه از دنيا رفت و امام علي (ع) غسل و كفن ايشان را با همراهي بعضي از افراد بني هاشم عهده دار شد. اين در حالي بود كه سه نفر از مهاجران و تعدادي از انصار در سقيفه مشغول گفتگو براي جانشيني ايشان بودند.
علي (ع) بر جنازه پيامبر نماز خواند ولي از دفن دست كشيدند و مسلمانان ده ده تا بر ايشان نماز مي خواندند و دفن پيكر ايشان به روز سه شنبه تعويق افتاد و ايشان را در اين روز دفن كردند. جايي كه رسول خدا (ص) دفن شد حجره مسكوني حضرت بوده است و بعد از اين كه از دنيا رفتند در بين صحابه اختلاف نظر شد كه در كجا دفن كنيم؟ امام علي (ع) فرمود: پيامبران خدا هرجا كه از دنيا رفتند همان جا دفن مي شوند. آن ها نظر حضرت را پذيرفتند و ايشان را در همان جا دفن كردند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.