باسلام
آیا حدیث پیامبر بامعنی یا مفهوم:از فلسفه بهه ما نمیرسد در کتاب آیت العشق علامه مجلسی نقل شده و اگر نقل شده توضیح دهید ما باید به طرف فلسفه برویم یا نه؟
آیا اصلا حدیثی در مورد یاد گرفتن فلسفه داریم؟
در کل لطفا با دلیل های محکم عقلی و روایی و قرانی علم فلسفه را رد یا اثبات درستی کنید.چرا ما با وجود آیات و روایات به دنبال فلسفه میرویم؟
فرق فلسفه با حکمت چیست؟
فلسفه را چرا بعضی از علما رد وبعضی قبول میکنند دلایل کسانی را که فلسفه را رد میکنند ذکر کنید؟
مثلا چرا فلان مرجع میگوید فلسفه کشک است هر چه هست در قرآن و احادیث است(لطفا در این مورد حتما خودتان پاسخ دهید.خواهش میکنم. در ضمن من طرفدار فلسفه هستم ولی خوب حرف سنگینی زده شده لطفا کمک کنید درست تصمیم بگیرم چون من میخوام فلسفه بخونم وخیلی هم بهش علاقه دارم)؟
با تشکر التماس دعا

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم پاسخ پرسشهاي شما تحقيقي در حد يك رساله تحقيقي مي طلبد كه خارج از وظايف اين مركز مي باشد و تحقيقاتي هم در اين زمينه انجام گرفته است كه مي توانيد مراجعه فرماييد مانند كتاب " فلسفه از منظر قرآن و عترت "نوشته مهدي نصيري.
علامه طباطبائي(ره) نيز در باره رواياتي كه ظاهرا در مذمت فلسفه وارد شده است چنين توضيح مي دهد:
اگر بپذيريم دو سه روايتى كه در بعضى از كتب در ذّم اهل فلسفه در آخرالزمان نقل شده، از نظر سند قابل خدشه نبوده و صحيح باشد، در بر دارنده ذمّ اهل فلسفه است نه خود فلسفه، چنان كه رواياتى نيز در ذّم فقهاى آخرالزمان وارد شده و متضمّن ذمّ «فقها» است نه فقه اسلامى و هم‏چنين رواياتى نيز در ذّم اهل اسلام و اهل قرآن در آخرالزمان وارد شده (لايبقى من الاسلام الااسمه و من القرآن الا رسمه) و متوجه ذمّ خود اسلام و خود قرآن نيست.
و اگر اين روايت‏ها كه خبر واحد ظنّى مى‏باشند در خود فلسفه بود و مسائل فلسفى كه اين مسائل از نظر مضمون همان مسائلى است كه در كتاب و سنت وارد شده، اين قدح و مذمت، مذمت در كتاب و سنت خواهد بود كه اين مسائل را با استدلال آزاد بدون تعبيد و تسليم مشتمل شده است. اصولًا چگونه متصور است كه‏
يك خبر ظنى در برابر برهان قطعى يقينى قد علم كرده و ابطالش كند؟(1)
پي نوشت:
1. طباطبايى، محمد حسين‏، بررسى هاى اسلامى، نشربوستان كتاب‏، ج‏2، ص175.
با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
در فضای مجازی:
انجمن گفتگوی دینی: http://www.a