با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
دوست گرامي؛ تحصيل همزمان حوزه و دانشگاه به صورت رسمي در حال حاضر امكان پذير نمي باشد؛ اما شما اگر در دانشگاه مشغول به تحصيل هستيد(دانشجو) مي توانيد از طريق حوزه شهيد بهشتي كه خاص دانشجويان برنامه ريزي شده و زير نظر نهاد رهبري در دانشگاهها است اقدام نماييد. دانشجويان اين حوزه، در كنار دروس دانشگاهي به دروس صرف، نحو، تجزيه و تركيب، منطق، فقه، اصول، اديان و مذاهب، علوم قرآني و تفسير، اخلاق اسلامي و فلسفه اخلاق، نهج البلاغه و حديث، تاريخ اسلام، عقايد،شيوه‌هاي تبليغ، روان‌شناسي، جامعه شناسي، اقتصاد، علوم سياسي(ريشه‌هاي انقلاب اسلامي)، روش‌كلاس‌داري، ادبيات فارسي، آيين نگارش مي پردازند.
- اما در صورتي كه دوست داريد به صورت آزاد دروس حوزوي را پيگيري كنيد، چند راه پيش رو داريد:
اول اينكه با هماهنگي مسئول مدرسه علميه نزديك محل سكونت، به صورت مستمع آزاد دروس حوزوي را تحصيل نماييد.
دوم آنكه زير نظر استادي مجرب اگر سراغ داريد اين دروس را به صورت خصوصي و مستمر فرا گيريد.
سوم آنكه با تهيه نرم افزار اين دروس از مراكز عرضه محصولات فرهنگي كه شامل دروس متداول حوزه از مقدمات تا درس خارج به صورت صوت و شرح درس مي باشد، براي يادگيري اين دروس اقدام نماييد.
- توجه تان را به نكات زير جلب مي نماييم:
1- توجه به يك رشته!
هدف از تحصيل دروس حوزوي از آنجايي كه خواندن دروس حوزه اهداف متفاوتي دارد مثل (تدريس، پژوهش، قضاوت، اجتهاد، تأليف، تبليغ در اشكال مختلف (مردمي، جوانان و نوجوانان، مدارس و دانشگاه‌ها) و حتي يادگرفتن اصول اعتقادات و مسائل لازم ديني براي زندگي شخصي) به همين جهت كيفيت و كميت درس خواندن متفاوت مي‌شود. در برخي از موارد فوق فرد حتماً بايد با تمام انرژي و وقت خود به تحصيل دروس رشتة مورد نظر بپردازد و حواس و فكر خود را فقط و فقط متمركز آن رشته كند و در برخي رشته‌ها فرد مي‌تواند به دروس مورد نياز زندگي خود اهميت دهد، يعني دروسي را بخواند كه كاربرد علمي در زندگي او دارد. پس با توجه به مطالب بايد بگوييم كه اگر شما مي‌خواهيد در كنار دروس كلاسيك (دبيرستان و دانشگاه و...) دروس حوزه را بخوانيد تنها شما مي‌توانيد با استفاده از اساتيد حوزه دست به گزينش كتب و مباحث ضروري بزنيد، چون امروزه با تخصصي شدن دروس بايد تمام وقت مشغول يك رشته شد تا نتيجه ‌بخش باشد.
2- مشاورِۀ حضوري:
براي اينكه از كم و كيف دروس حوزه بيشتر آشنا شويد، ‌بهتر است با مركز مديريت حوزه علميه شهر خودتان و يا مديران مدارس و يا اساتيد مجرب حوزه مشورت نماييد. اين كار مطمئناً به شما ديد و بينشي دقيق نسبت به دروس حوزه مي‌بخشد. در ضمن اگر علاقه داريد دروس حوزه را تمام وقت بخوانيد مي‌توانيد از نحوۀ ورود به حوزه و دروس آن بپرسيد و اگر فقط مي‌خواهيد در كنار تحصيلات كلاسيك دروس حوزه را بخوانيد با كمك و مشورت اساتيد و مدير يكي از مدرسه‌هاي علميه در برخي از دروس مشتركاً با طلاب در كلاسها شركت كنيد و در غير اين صورت مي‌توانيد با تهيه ليست درس ضروري با طلابي كه داوطلب‌اند آن بحث ها را در مدرسه و يا خارج از مدرسه بگذرانيد.
3- نياز به استاد حضوري:
اگر بخواهيد دروس حوزه را به صورت متفرقه بخوانيد حتماً نياز به استاد داريد. چون استاد تجربه‌هاي خود را به شما منتقل مي‌كند، شما را با شيوه‌هاي درسي و مطالعۀحوزه آشنا مي‌كند. نكات مبهم دروس را برايتان روشن مي‌كند و با بيان مثال‌هاي واضح در آسانتر فهميدن مطالب سخت شما را ياري مي‌كند و از همه مهتر استاد بيان مي‌دارد كه چه دروسي جنبة ابزاري دارند به عنوان مثال منطق ابزاري است براي فهميدن فلسفه و فلسفه ابزار و مقدمه‌اي است براي رسيدن به مطالب دقيق و ناب خداشناسي، ‌انسان شناسي و... كسي كه فلسفه مي‌داند مي‌تواند از تفسير الميزان كمك بگيرد و به مفاهيم واقعي شيعه و اهلبيت دست يابد. استاد مطالب خيلي ضروري را به شما گوشزد مي‌كند و مطالب غيرضروري كتب را به شما معرفي مي‌كند او در كنار هر درسي مي‌تواند كتابهاي مورد نياز و شروح مختلف آن بحث را براي شما بيان نمايد.
4- منابع كمكي:
الف- مشورت با اساتيد برجسته حوزه.
ب- رجوع به مدارس و يا شوراي مديريت حوزه و مشورت با آنها.
پرسشگر گرامی:
ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز؛ با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایی