اگر واقعا علم غیب ( پیشگویی)درست نیست پس چطور شخصی فقط با نگاه به من ودونستن اسم خودم و اسم مادرم و روز تولدم بهم گفت که کسی رو که دوست دارم و دعوامون شده 38روز آینده برمیگرده و دقیقا همون روز برگشت!!!
چطور به دوستم گفت صدقه بده شوهرت تصادف داره اگه صدقه بدی ضرر جانی نمیبینه ولی به هر حال صدمه شدید مالی دارین و صدقه داد و تا 2 هفته بعد تصادف شدیدی داشت ولی صدمه جانی ندید!!!!
به من گفت به واسطه خانمی شخصی با این خصوصیات میاد خواستگاریت و همین شد!!!!
چطور شخصی این چنین از آینده ی همه ادم ها خبر داره؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ابتداء توجه داشته باشيد كه علم قطعي به آينده در انحصار خداوند است، ولي آنچه از سوي رمال ها و امثال آنها به كمك جنيان يا علوم غريبه بيان مي شود، نوعي حدس قوي است و علم قطعي به آينده نيست و بسيار اتفاق افتاده كه خلاف آنچه گفته اند رخ داده و مي دهد.
اما در مورد اصل سوال فارغ از مصاديق بيان شده، امكان آنكه برخي افراد با طرق مختلف از آينده آگاهي پيدا كنند، امري ممكن است در واقع شخص با استفاده از علوم غريبه، رياضت هاي مختلف، و حتي ارتباط با برخي از موجودات نامرئي مانند جن، و سائر طرق با عالم غيب ارتباط برقرار كرده و از آينده آگاه مي شود و مطابق آنچه بيان شد به صورت حدس قوي بيان مي كند.
لذا نه تنها اين امر نفي نكرده بلكه در آيات و روايات بر امكان و صحت آن تاكيد شده است داستان تولد حضرت موسي(ع) و پيشگوئي منجمان، از اين دسته است كه در آن منجمان به تولد فردي كه بساط فرعون را به خطر مي اندازد ، خبر داده بودند.(1) و همچنين در تاريخ فراوان آمده است كه برخي از ائمه كيفيت وقوع شهادت برخي ياران و نزديكان خود را به آنها اطلاع مي دادند.
بر اين اساس اصل اين مسئله مورد پذيرش است. اما رسيدن به چنين مرحله اي بسيار سخت و نيازمند رياضت هاي فراوان است و معدود افرادي به چنين درجه و مقامي مي رسند نكته مهم در اين زمينه آن است كه افراد مذكور از دو حال خارج نمي باشند:
الف: مانند ائمه و بزرگان دين با رياضت هاي شرعي و آنچه دين در اين باره مجاز شمرده شده است، به چنين مقامي مي رسند؛ چنين افرادي هيچگاه در پي اعلان عمومي و سوء استفاده از مقام و موقعيت خود نيستند و چنين علمي را صرفاً به افراد بسيار خاص و در مواقع بسيار محدود به كار مي برند به گونه اي كه كمتر كسي از مقام آنها مطلع مي گردد.
ب: افراد شياد و دنيا پرستي كه براي اغواء مردم عادي، از راه هاي غير شرعي و رياضت هاي حرام استفاده كرده و احياناً با استفاده از برخي علوم و يا ارتباط با جن ها و...اخبار محدودي از آينده مي دهند.
افراد دسته اول گرچه مورد اطمينان و وثوق هستند. اما در عين حال هيچگاه بساط رمالي باز نكرده و از اين موقيعت در پي كسب شهرت و...نيستند. لذا كمتر كسي از مقام آنها مطلع است. اما گروه دوم كه اساساً بر پايه علوم حرام بنا شده است، بسيار خطر آفرين بوده و هيچگاه ارتباط با آنها توصيه نمي شود.
به علاوه آنكه فارغ از آنچه بيان شد در بسياري از موارد واقعاً شخص خبر از آينده نمي دهد، بلكه با زيركي خاص اخباري را بيان مي كند كه براي نوع قابل انطباق است. مثلاً مي گويند قرار است اتفاق بدي بيافتد كه با صدقه رفع مي شود و يا خانمي با قد و دماغي متوسط و ....به خواستگاري شما مي آيد و يا احياناً تيري در تاريكي زده و همينطوري خبر از تصادف مي دهند كه اگر اتفاق افتاد، ديگران آن را خبر غيبي مي دانند و اگر اتفاق نيفتاد، مي گويند بواسطه فلان كار خير بوده است.
خلاصه با زيركي خاص، چند خبر كلي به مخاطب داده كه امكان وقوع آن براي همه افراد وجود دارد و مخاطب آنها را پيش گوئي و اخبار غيبي مي داند. لذا اطمينان آنكه شخص واقعاً از غيب خبر مي دهد و يا بواسطه هماهنگي با سائر افراد، اخبار از پيش تعيين شده اي را براي جلب اعتماد و...بيان مي كند، امر مشكلي است و نمي توان به اين سادگي گفت كه شخص پيش گوئي مي كند و اين امر نيازمند امتحانات سخت و محك زدن هاي فراوان است.
نتيجه آنكه ما منكر صحت و امكان اصل آن نيستيم. اما در عين حال ماهيت بسياري از اخبار رمال ها و ...را اخباري دانسته كه هيچ ارتباطي با علم غيب ندارد و با فرض صحت، نوعاً بواسطه كارهاي حرام و رياضت هاي غير شرعي است كه به هيچ عنوان قابل اعتماد نيست و ارتباط با آنها حرام است.
پي نوشت:
1. جمعي از مترجمان، ترجمه تفسير طبرى، چ توس، تهران 1365 ش، ج‏6، ص 1599.
با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
در فضای مجازی:
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
از طریق پیامک(فقط احکام شرعی): 30009640 یا http://www.30009640.ir
از طریق تلفن: 096400