سلام
اینکه میگن لباس آخوندا همون لباس پیغمبره پس بهش احترام بذارید ، خدا وکیلی حرفه چرتی نیست؟ آخه از کجا معلوم پیامبر همچین لباسی میپوشیده؟؟ اون موقع پیامبر کار میکرده، این لباس دست و پاگیرش بوده... میگن این لباس از زمان صفویه مرسوم شده...

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
گرچه ممكن است برخي تغييرات جزيي- در گذشت زمان - در لباس روحانيت به وجود آمده باشد، اما اصل لباسي كه روحانيان مي پوشند- عمامه و عبا-، از زمان پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ص) رايج، و آن بزرگواران، از اين دو استفاده مي نمودند. از احاديث استفاده مي‏شود ، پوشيدن عمامه و عبا بخشي از سنّت معصومان‏(ع) است؛ از جمله:
1. جابر نقل كرده است: پيامبر اكرم(ص) در هنگام فتح مكه،- در آغاز ورود به مكّه- عمامه‏اي مشكي بر سر داشت.(1)
2. امام علي(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در روز عيد غدير، عمامه‏اي بر سرم گذاشت و گوشه آن را پشت سرم آويزان كرد؛ آن گاه فرمود: «خداي متعال در جنگ بدر و حنين مرا با فرشتگاني كمك كرد كه با چنين عمامه هايي معمّم بودند.»(2)
3. اصبغ بن نباته -كه از نزديكان اميرالمؤمنين(ع) به شمار مي‏رود-، روايت كرده است: در آغاز خلافت و پس از بيعت مردم، حضرت علي(ع) به مسجد آمد، در حالي كه عمامه رسول خدا(ص)، را بر سر داشت.(3) افزون بر آن در زمان‏ قديم عمامه، عبا و قبا، مختص گروه خاصى از مؤمنان نبود، بلكه افراد صالح و متدين نيز اين لباس را مى‏پوشيدند و بعدها به تدريج تنها علماى دينى در اين لباس ماندند و اين لباس به عنوان علامت و نشانه علماى اسلام به حساب آمد؛
در حال حاضر يكى از شرايط پوشيدن عمامه، قبا و عبا داشتن صلاحيت لازم است و اگر كسى داراى آن شرايط نباشد اگر لباس روحانيت را بپوشد، كار نادرست انجام داده است و مانند كسى مى‏ماند كه لباس پزشكى بپوشد در حالى كه پزشك نيست.
فلسفه اين نوع لباس نيز اين است: جايگاه صنفى بسيارى از اقشار جامعه اقتضا مى‏كند، از ساير اقشار مردم باز شناخته شوند؛ لذا داراى يك نوع لباس مشخص بايد باشند. مانند نيروهاى نظامى و انتظامى و... درباره روحانيان نيز چنين است. بر اساس روايات متعدد: "العلماء ورثه الانبياء"(4)، علما وارثان انبيا و پيامبران الهى هستند."و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الى رواه احاديثنا فانهم حجتى عليكم ..."(5) و امّا حوادث جديدى كه اتفاق مى افتد، درباره ى آنها به راويان حديث ما رجوع كنيد؛ زيرا آنها حجّت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنها هستيم.
روحانيان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحى و معنوى و اجتماعى و... مردم وپاسخگوي مسايل ديني آنان مى‏باشند؛ لذا نيازمند لباسى مشخص هستند تا بدين وسيله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آن‏ها در مواقع نياز آسان‏تر باشد. و يا مثلا در موقع نماز جماعت تأكيد شده كه امام جماعت داراي لباس خاصي روحانيت باشد چنان كه امام صادق(ع) فرمود: «شايسته نيست كه امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد.»(6)
پوشيدن اين لباس، هر چند شأن و منزلتى نسبت به ساير اقشار مردم براى روحانيان ايجاد نمى‏كند، ولى موجب تعظيم شعائر الهى مى‏گردد كه مورد اهتمام اسلام است. وجود شخصيتهاى وارسته جامعه كه به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگى و ارزش‏هاى اسلامى و ملبس به لباس رسول اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) باشند، از شعائر الهى مى‏باشد و در حفظ و گسترش ارزش‏هاى الهى و اسلامى در جامعه و تقويت هويت مذهبى در مقابل تهاجم ارزش‏هاى بيگانه، بسيار مؤثر است. خصوصا در جامعه ما كه متأسفانه تحت تأثير تهاجم فرهنگي غرب قرار گرفته، حتي لباس سنتي و بومي خويش را حفظ نكرده است. بنابراين وجود قشر خاصي در جامعه با لباس مذهبي و سنتي، نماد پايداري در مقابل هجوم فرهنگ و ارزش هاي غربي وهويت ديني ما را نشان داده و مايه فخر و مباهات محسوب مي گردد.
بنا بر اين پوشيدن عمامه و عبا بخشي از سنّت پيامبر و امامان(ع)مي باشد و تاريخ آن به صدر اسلام بر مي گردد. بنابراين، اين مطلب كه سابقه اين لباس به دوره صفويان بر مي گردد، صحيح نيست.
پي نوشت ها:
1. محمدي راي شهري، ميزان الحكمه، ج 4، ص 2765، ح 18096.
2. احمد بن حسين بيهقي، السنن الكبري (سنن بيهقي)، ج 10، ص 14. بي تا، بي نام.
3. صدوق، محمد بن علي بن الحسين، التوحيد، ص 304، ح 1؛ طبرسي، احمد بن علي، الاحتجاج، ج 1، ص 609، ناشرمرتضوي.
4. شيخ كليني، كافي، تحقيق علي أكبر غفاري، 1365 ش، تهران، دار الكتب الإسلاميه، ج1، ص133.
5. احمد بن على طبرسى، ‏الإحتجاج على أهل اللجاج‏، ناشر مرتضى‏، ج2، ص470.
6. حر عاملي،وسايل الشيعه، بيروت لبنان، دار احياء التراث العربي،1412ه، ج 3، ص 329، باب 53.
موفق باشید.