سلام
اینکه میگن لباس آخوندا همون لباس پیغمبره پس بهش احترام بذارید ، خدا وکیلی حرفه چرتی نیست؟ آخه از کجا معلوم پیامبر همچین لباسی میپوشیده؟؟ اون موقع پیامبر کار میکرده، این لباس دست و پاگیرش بوده... میگن این لباس از زمان صفویه مرسوم شده...
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
گرچه ممكن است برخي تغييرات جزيي- در گذشت زمان - در لباس روحانيت به وجود آمده باشد، اما اصل لباسي كه روحانيان مي پوشند- عمامه و عبا-، از زمان پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ص) رايج، و آن بزرگواران، از اين دو استفاده مي نمودند. از احاديث استفاده ميشود ، پوشيدن عمامه و عبا بخشي از سنّت معصومان(ع) است؛ از جمله:
1. جابر نقل كرده است: پيامبر اكرم(ص) در هنگام فتح مكه،- در آغاز ورود به مكّه- عمامهاي مشكي بر سر داشت.(1)
2. امام علي(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در روز عيد غدير، عمامهاي بر سرم گذاشت و گوشه آن را پشت سرم آويزان كرد؛ آن گاه فرمود: «خداي متعال در جنگ بدر و حنين مرا با فرشتگاني كمك كرد كه با چنين عمامه هايي معمّم بودند.»(2)
3. اصبغ بن نباته -كه از نزديكان اميرالمؤمنين(ع) به شمار ميرود-، روايت كرده است: در آغاز خلافت و پس از بيعت مردم، حضرت علي(ع) به مسجد آمد، در حالي كه عمامه رسول خدا(ص)، را بر سر داشت.(3) افزون بر آن در زمان قديم عمامه، عبا و قبا، مختص گروه خاصى از مؤمنان نبود، بلكه افراد صالح و متدين نيز اين لباس را مىپوشيدند و بعدها به تدريج تنها علماى دينى در اين لباس ماندند و اين لباس به عنوان علامت و نشانه علماى اسلام به حساب آمد؛
در حال حاضر يكى از شرايط پوشيدن عمامه، قبا و عبا داشتن صلاحيت لازم است و اگر كسى داراى آن شرايط نباشد اگر لباس روحانيت را بپوشد، كار نادرست انجام داده است و مانند كسى مىماند كه لباس پزشكى بپوشد در حالى كه پزشك نيست.
فلسفه اين نوع لباس نيز اين است: جايگاه صنفى بسيارى از اقشار جامعه اقتضا مىكند، از ساير اقشار مردم باز شناخته شوند؛ لذا داراى يك نوع لباس مشخص بايد باشند. مانند نيروهاى نظامى و انتظامى و... درباره روحانيان نيز چنين است. بر اساس روايات متعدد: "العلماء ورثه الانبياء"(4)، علما وارثان انبيا و پيامبران الهى هستند."و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الى رواه احاديثنا فانهم حجتى عليكم ..."(5) و امّا حوادث جديدى كه اتفاق مى افتد، درباره ى آنها به راويان حديث ما رجوع كنيد؛ زيرا آنها حجّت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنها هستيم.
روحانيان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحى و معنوى و اجتماعى و... مردم وپاسخگوي مسايل ديني آنان مىباشند؛ لذا نيازمند لباسى مشخص هستند تا بدين وسيله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آنها در مواقع نياز آسانتر باشد. و يا مثلا در موقع نماز جماعت تأكيد شده كه امام جماعت داراي لباس خاصي روحانيت باشد چنان كه امام صادق(ع) فرمود: «شايسته نيست كه امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد.»(6)
پوشيدن اين لباس، هر چند شأن و منزلتى نسبت به ساير اقشار مردم براى روحانيان ايجاد نمىكند، ولى موجب تعظيم شعائر الهى مىگردد كه مورد اهتمام اسلام است. وجود شخصيتهاى وارسته جامعه كه به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگى و ارزشهاى اسلامى و ملبس به لباس رسول اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) باشند، از شعائر الهى مىباشد و در حفظ و گسترش ارزشهاى الهى و اسلامى در جامعه و تقويت هويت مذهبى در مقابل تهاجم ارزشهاى بيگانه، بسيار مؤثر است. خصوصا در جامعه ما كه متأسفانه تحت تأثير تهاجم فرهنگي غرب قرار گرفته، حتي لباس سنتي و بومي خويش را حفظ نكرده است. بنابراين وجود قشر خاصي در جامعه با لباس مذهبي و سنتي، نماد پايداري در مقابل هجوم فرهنگ و ارزش هاي غربي وهويت ديني ما را نشان داده و مايه فخر و مباهات محسوب مي گردد.
بنا بر اين پوشيدن عمامه و عبا بخشي از سنّت پيامبر و امامان(ع)مي باشد و تاريخ آن به صدر اسلام بر مي گردد. بنابراين، اين مطلب كه سابقه اين لباس به دوره صفويان بر مي گردد، صحيح نيست.
پي نوشت ها:
1. محمدي راي شهري، ميزان الحكمه، ج 4، ص 2765، ح 18096.
2. احمد بن حسين بيهقي، السنن الكبري (سنن بيهقي)، ج 10، ص 14. بي تا، بي نام.
3. صدوق، محمد بن علي بن الحسين، التوحيد، ص 304، ح 1؛ طبرسي، احمد بن علي، الاحتجاج، ج 1، ص 609، ناشرمرتضوي.
4. شيخ كليني، كافي، تحقيق علي أكبر غفاري، 1365 ش، تهران، دار الكتب الإسلاميه، ج1، ص133.
5. احمد بن على طبرسى، الإحتجاج على أهل اللجاج، ناشر مرتضى، ج2، ص470.
6. حر عاملي،وسايل الشيعه، بيروت لبنان، دار احياء التراث العربي،1412ه، ج 3، ص 329، باب 53.
موفق باشید.