سلام العلیکم .
ببخشید من 2تا سوال داشتم ؟
1- سن من 17 سال است . من می خواهم ریش هایم را به صورت اسلامی گذاشته . تقریبا مثل ریش های رهبری ولی نه به اون اندازه . راستش من نمی دونم چه کار باید بکنم ؟ یکی میگه باید با تیغ بزنی تا در بیاد یکی میگه ولشون کن و ... مرا راهنمایی کنید ؟
2-سوال دیگه در باره اصلاح موهای زیز بغل و اصلاح موهای زیر شکم (موهای آلت تناسلی) می باشد . چگونگی و احادیث مربوطه و حکم اصلاح نکردن آنها و روش اصلاح آن هارا به من بگویید .
با تشکر...

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
يكى از مسايلى كه در جامعه به فراوانى مورد پرسش قرار مى گيرد، مسأله تراشيدن ريش به وسيله تيغ يا وسايلى نظير آن است. از اخبار و روايات استفاده مى‏شود كه ريش زينت و زيور مردان و باعث وقار انسان است و به وسيله آن مردان از زنان تميز داده مى‏شود.
به حسب آنچه در روايات امده است، كوتاه كردن شارب -موي روي لب- مستحب و رها كردن موي ريش مستحب است. مقدار بلند گذاشتن آن كه بيشتر از آن جايز نيست، مقدار يك قبضه و مشت مي باشد، هر چند در اين كه مبدأ يك قبضه پايين چانه است يا خود چانه نيز در آن داخل است محل بحث است بنا بر قول دوم مقدار ريش نبايد زياد بلند باشد.(1)
- فوائد علمي گذاشتن ريش:
1- از نظر دندانپزشكان نيز وجود محاسن در صورت، براى حفاظت از لثه‏ها و دندانها مفيد است.
2- از نظر متخصصين پوست نيز وجود محاسن در صورت رعايت نظافت و اصول بهداشتى براى حفاظت از پوست و لطافت آنها مفيد است، مگر در مورد كسانى كه گرفتار قارچ‏هاى پوستى و ... باشند كه مساله‏اى استثنايى است. بنا بر اين وجود محاسن متناسب با ساختار طبيعى بدن مرد و موجب زيباي او بوده وهست، و تراشيدن آن تشبه به زنان مى‏باشد. از اين رو، اختصاص دادن احكام و فوايد ريش را به ادوار گذشته نظريه غير كارشناسانه است.
3- هر گاه صورت تراشيده شود ميكروبهاي مختلف در منافذ پوست جاي گرفته و بوسيله همان منافذ و سوراخ هاي ريزي كه در پوست قرار دارد راهي براي پيشرفت خود باز مي كند.
5- تراش ريش ايجاد جوش نموده و موهاي صورت را سفيد مي كند.
6- تكرار تراش ريش باعث از بين بردن زيبايي و روشنايي چهره مي شود.
پس با توجه به اين مطالب، توصيه مي كنيم كه از استفاده كردن تيغ و زدن ريش صرف نظر كنيد، اما ريش كوتاه و متناسب با سن و سال خود بگذاريد و از گذاشتن ريش بلند بپرهيزيد كه اصلاً جلوۀ مناسبي ندارد.
- اصلاح موهاي زائد بدن:
لازم به تذكر است كه اسلام به پاكيزگي توجه ويژه اي كرده است و به تراشيدن موهاي زايد بدن، تاكيد ورزيده است.
تراشيدن موهاي زايد بدن مستحب است و تنها تراشيدن ريش و موهاي صورت با تيغ يا مثل تيغ براي مردان به احتياط واجب(2) يا فتوي، حرام و غير جايز است.
تراشيدن موهاي زائد با تيغ اشكالي ندارد و همچنين زدودن آنها با هر وسيله اي كه موجب ضرر به بدن نشود اشكال ندارد.
- در ذيل توجه شما را به اين توصيه هاي بهداشتي جلب مي كنيم:
1- تراشيدن موي سر و يا نگه داري آن، همراه با شست و شو و شانه، مستحب است.(3)
2- تراشيدن موي شارب يا بالاي لب(4)، موي بيني(5) و موي زير بغل(6)، مستحب است.
3- تراشيدن موي ميان دو پا و پشت زهار، نشانه ايمان به ذات حق تعالي و قيامت است و از سنت رسول اسلام (ص) است.(7)
4- تراشيدن موهاي قسمت هاي ديگر بدن، باعث پاكي و ديگر خاصيت هاي جسماني و رواني است و نگه داشتن آن ها باعث ضررهاي جسماني و رواني است.(8)
پي نوشت ها:
1. حرّ عاملي، محمد بن حسن بن علي‏، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت (ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ج 2، ص 311.
2. امام خميني(ره) چنين ديدگاهي داشتند.
3. حلية المتقين، باب پنجم، فصل سوم.
4. در روايات وارد شده است: گرفتن شارب از سنت رسول اسلام (ص) است و شارب بلند جاي شيطان است و گرفتن شارب باعث زيادي رزق، رفع غم و وسوسه و امان از خوره است و كسي كه شارب نگيرد از ما نيست. [حلية المتقين، باب پنجم، فصل چهارم]
5. كندن موي بيني باعث زيبايي صورت است. [حلية المتقين، باب پنجم، فصل هفتم]
6. موي زير بغل جاي شيطان دانسته شده است. البته در باره طريقه ازاله ي آن آمده است: دارو كشيدن بهتر از تراشيدن و تراشيدن بهتر از كندن است. [همان، فصل هفتم]
7. تراشيدن آن، نشانه ي ايمان و از سنت رسول اسلام است، [همان، فصل هشتم]
8. تراشيدن موهاي بدن باعث قوت و فربهي بدن و رفع دلگيري و پريشاني خاطر، باعث پاكي بدن و از اخلاق انبياء است. [همان، فصل نهم]
موفق باشید.