با سلام دختری هستم 25 ساله که بعد از فوت مادرم دچار نوعی اضطراب ترس از مرگ و وسواس فکری شده ام که مقداری علائم بالینی هم به همراه دارد لطفا کمکم کنید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
به طور كلي، در حوادث اين چنيني كه فردي يكي از عزيزان خود را از دست مي دهد، خصوصاً در مواردي كه يك نوع وابستگي رواني بين طرفين ايجاد شده باشد، براي مدتي قبول آن براي نزديكان دشوار است و همه افراد بر اساس ميزان شناختي كه نسبت به جهان آفرينش و جهان بيني و توانايي هاي روانشناختي كه دارند، برخورد يكساني نخواهند داشت. براي برخي همانند شما ممكن است هضم اين گونه قضايا در وهله اول سخت باشد اما به تدريج بعد از گذشت مدتي، فرد مي تواند خود را با مسئله فقدان يكي از عزيزان وفق دهد و آن را بپذيرد. معمولاً بعد از گذشت شش ماه از تاريخ رويداد ناخوشايند، فرد به خودي خود به حالت عادي بر مي گردد و زندگي معمولي خود را دنبال مي كند. اما اگر فرد نتواند آن رويداد را فراموش كند و علايم و نشانه هايي ديگري همانند كرختي و درماندگي شديد، ترس و وحشت زدگي، نااميدي و استيصال، افسردگي شديد، محدود شدن طيف عواطف و احساسات، كاهش رغبت يا مشاركت در فعاليت هاي عمومي، مشكلات خواب، عدم تمركز و... همراه آن باشد و روز به روز بر شدت و دوام اين گونه نشانه ها افزوده گردد در اين صورت، احتمال يك اختلال جدي روانشناختي همانند اختلال تنيدگي حادّ و پس ضربه‌اي، تقويت مي شود كه براي درمان آن نيازمند مداخله روانشناس باليني و اعمال روش هاي مختلف درماني مثل: شناخت درماني، روان درماني، گروه درماني، خانواده درماني، دارو درماني و درمان هاي ديگر است كه اين با مراجعه حضوري امكان پذير است. اما در موارد خفيفت تر، تقويت ايمان با توسل به اولياي الهي، دعا و ياد خداوند و نيز مطالعه كتاب هاي مذهبي در زمينه فلسفه مصائب و سختي ها، آخرت و جهان پس از مرگ، هدف خلقت، فلسفه مرگ و زندگي كارساز خواهد بود و در كنار آن مراجعه حضوري به روانشناس باتجربه مي تواند كيفيت سازگاري با رويدادهاي تلخ زندگي را به شما آموزش دهد و با آموزش فن تن آرامي و تمرينات ريلكسيشن شما را از اضطراب، استرس و فشار رواني رهايي دهد تا به آرامش برسيد.
بايد دانست كه فقدان عزيزان كه با مرگ آنان ايجاد مي شود همه روزه و هر لحظه بر اثر حوادث گوناگون در جهان تحقق مي يابد و عملاً شما همدردهاي متعددي در پيرامون خود داريد، كافي است نگاه تان را از اطرافيان تان برداريد و شعاع ديدتان را وسيع تر كنيد و ببينيد كه چه بسيارند كساني كه وضعيت مشابه شما و شايد هم بدتر از آن را دارند.
به طور حتم، تمركز فكري بيش از حد روي اين قضيه شما را به نشخوار ذهني حوادث گذشته سوق مي دهد و باعث مي شود كه شما خاطرات گذشته را به صورت مدام و مكرر در ذهن تان مرور كنيد و علايم و نشانگان وسواس فكري را در خود به وجود آوريد. براي رهايي از وسواس فكري مي بايست با اين گونه افكار غير منطقي و مزاحم مقابله كنيد تا اين گونه افكار همانند وسواس فكري در يك چرخه بي پايان و تكرار شونده شما را آزار ندهند. براي اين منظور مي توانيد از تكنيك هاي زير استفاده كنيد:
1. مي توانيد كشي به مچ دست خود ببنديد و با شروع افكار مزاحم، آن كش را بكشيد و رها كنيد و سپس شروع به شمارش معكوس نماييد مثلاً عدد 100 را انتخاب كنيد و سعي نماييد هفت تا هفت تا از آن كم كنيد تا به صفر برسيد؛ تا با احساس دردى كه روى مچ دست‌تان ايجاد مى شود، از آن فضاى روانى بيرون آييد و ناخودآگاه موضوع ذهنى تان عوض شود.
2. به محض شروع افكار مزاحم، مكان خود را تغيير دهيد و سريعاً وسط افكار خود بپريد و به خود بگوييد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار را قطع كرده و خود را مشغول كار ديگرى كنيد و با ايجاد حواس‏پرتى از آن افكار دورى بجوييد.
براي رهاي از اضطراب و ترس از مرگ، ايمان و باورهاي ديني خود را قوي تر و مستحكم تر كنيد. يكي از عواملي كه تاثيرات اضطراب را به حداقل مي رساند، ايمان و اعتقادات مذهبي و ديني است. ايمان نقش مهم و اساسي در قدرت روحي و رواني شخص دارد و افراد هر چه ايمان قوي تر و محكم تري داشته باشند در پيشگيري موقعيت هاي اضطراب زا و مقابله با آنها بسيار موفق تر خواهند بود؛ كساني كه قرآن را هدايت‌گر و راهنماي زندگي خويش مي دانند و بر اساس تعاليم قرآني، مشكلات، ناگواري ها و سختي هاي زندگي را جزئي از زندگي و يا امتحان، خواست، قضا و صلاحديد الهي مي دانند در اين گونه موقعيت ها بسيار موفق‌تر برخورد مي نمايند و از اضطراب كمتري برخوردارند. علاوه بر اين، آموزه هاي ديني و قرآني رهبردهاي خاص ديگري را در برخورد با فشارهاي رواني و اضطراب به مسلمانان توصيه مي نمايد كه برخي از آنها عبارتنداز: نماز، صبر و مقاومت، توكل، دعا، توبه، ذكر، توجه به امور باقي و دل كندن از امور فاني.
اگر با اين راهكارها مشكل تان بهبود نيافت در اين صورت، توصيه مي شود از يك روانپزشك و يا روانشناس باليني با تجربه در شهر محل سكونت و يا حتي شهرستان هاي مجاور كمك بگيريد. يادتان باشد كه كمك خواستن از متخصصين امر و استفاده از روش هاي درماني مختلف نظير دارو درماني و روان درماني، نشانه ضعف ايمان نيست و با مباني ديني هم تضادي ندارد بلكه گاهي توصيه دين بوده و ائمه معصومين(ع) نيز اين گونه عمل مي كردند و گاهي به طبيب مراجعه مي نمودند و اگر درمان قطعي منوط به مصرف دارو بود از دارو نيز استفاده مي كردند.
موفق باشید.