من راجع به این موضوع تو سایت های دیگر تحقیق کردم و فقط تنها چیزی که فهمیدم حضرت محمد و حضرت فاطمه و امام علی و امام حسین و امام حسن این ها پنج تن ال عبا هستند اما دلیل چراش رو در هرسایتی یک چیز نوشته بود یکی نوشته بود در منزل حضرت علی بود و یکی نوشته بود در منزل حضرت خدیجه بود و یکی نوشته بود در منزل کسی بود و همچنین یکی نوشته بود جبرییل هم اونجا بوده و یکی نوشته بود خدیجه هم اونجا بوده و جالب تر اینکه هر کدام با ایه و حدیث می گفتن اخه مگه می شه و چرا راجع به دلیل این 5 تن ال عبا یک موضوع خاص بین تمام سایت های دینی نیست و هر کس یک موضوع برای خودش می گوید و بالاخره موضوع 5 تن ال عبا چه بوده؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم اين مطلب با توجه به روايات فراوان از واضحات است كه پيامبراكرم (ص) امام علي، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسين (سلام الله عليهم) را در زير عبايي جمع كرد، و فرمود خدايا اينان اهل بيت من هستند. چون پيامبر(ص) اينان را زير عبا و كسايي يمني جمع كرد و به عنوان اهل بيت خود معرفي كرد و اجازه ورود به ديگران نداد، از اين رو به آل عبا يا اصحاب كساء معروف شده اند.
رواياتي كه به وفور و از طرف شيعه و سني نقل شده اند حكايت دارد اين اتفاق بارها و در جاهاي مختلف از جمله در خانه عايشه، در خانه ام سلمه، در خانه فاطمه زهراء(س) و ... صورت گرفته و هميشه هم بعضي افراد از جمله عايشه، ام سلمه و ... سعي داشته اند در زير عبا وارد شوند و پيامبر(ص) اجازه نداده است.
اما بودن حضرت جبرئيل با اين جمع به معناي اضافه شدن نيست. زيرا اين جمع انسان بوده اند و جبرئيل ملكي است كه از جانب خدا وظيفه تاييد مؤمنان بخصوص پيامبر و اهل بيتش را داشته است.
اين جريان هم در مدينه اتفاق افتاده وحضرت خديجه در مكه از دنيا رفته است از اين رو در هيچ روايتي از اين جريان سخني از حضرت خديجه نيست.
چون پيامبر اكرم(ص) نسبت به معرفي اين افراد وظيفه داشته، بارها و در جاهاي مختلف آنها را زير عبا جمع كرده و به عنوان اهل بيت خود معرفي كرده و مانع حضور ديگران در جمع آنها شده تا انحصار اهل بيت در آن زمان در موجودين را نشان دهد و اين طبيعي است و عيبي ندارد و حكايت از تعارض روايات نيست.
به بعضي روايات توجه كنيد:
ام‏سلمه گويد: رسول خدا(ص) به خانه من آمد و فرمود: به هيچ كس اجازه داخل شدن مده. پس از كمى فاطمه(س) آمد و من به خود اجازه ندادم او را از ديدار پدرش مانع شوم. پس از ايشان، حسن و حسين(عليهماالسلام) آمدند و راضى نشدم مانع ورود آنها بر جد و مادرشان شوم. پس از آنان على(ع) آمد و باز هم نتوانستم و راضى نشدم مانع ايشان گردم. پس آنان نزد پيامبر(ص) بر روى زيراندازى كه آنجا بود، نشستند و پيامبر آنان را با رواندازى كه نزدش بود.
پوشاند و فرمود:
"هؤلاءِ اَهْلُ بَيْتى فَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهيرا"
(خدايا) اينان اهل‏بيت من هستند، پس رجس و پليدى را از آنان دور كن و آنان را پاكيزه گردان.
آن گاه اين آيه نازل شد.(1)
ام سلمه گويد: به رسول خدا عرض كردم:«اَنَا يا رَسوُلَ اللّه‏ِ اَلَسْتُ مِنْ اَهْلِ الْبَيْتِ؟ قالَ: اِنَّكِ اِلى خَيْرٍ اَنْتِ مِنْ اَزْواجِ النَّبِىِّ».(2)
اى رسول خدا، آيا من از اهل‏بيت نيستم؟ حضرت فرمود: [نه ]تو از همسران پيامبر و بر خير هستى.
عايشه گويد: پيامبر على، فاطمه، حسن و حسين را با عبا پوشاند و فرمود: خدايا اينان اهل بيت من هستند ...
من رفتم كه سرم را زير عبا ببرم، ولى رسول خدا مانع شد. من گفتم: اى رسول خدا! مگر من از اهل شما نيستم؟ فرمود: (عَلى خَيْرٍ) بر خيرى.(3)
زينب دختر جحش، همسر رسول خدا گويد: پس از آنكه رسول خدا على، فاطمه و حسنين را زير عبا قرار داد، برايشان دعا كرد و فرمود:«اَللّهُمَّ اِنَّ لِكُلِّ نَبِىٍّ اَهْلاً وَ هؤُلاءِ اَهْلُ بَيْتى.»
خدايا هر پيامبرى اهلى دارد و اينان اهل بيت من هستند.
پس آيه تطهير نازل شد و من عرض كردم:
اَلا اَدْخُلُ مَعَكُمْ» آيا در جمع شما داخل نشوم؟
رسول خدا فرمود:«مَكانَكِ، فَاِنَّكِ اِلى خَيْرٍ اِنْ‏شاءَاللّه‏ُ تَعالى»
بر جاى خود باش، تو اگر خدا بخواهد بر خير هستى.(4)
پس همه روايات در تعداد و اشخاص اين موضوع و در منحصر بودن افراد در اين تعداد و اشخاص دلالت صريح و يكسان دارند.
براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به كتاب«ادب فِناي مقربان» جلد 5، تاليف علامه جوادي آملي كه 300صفحه راجع به آيه تطهير بحث كرده اند مراجعه كنيد. كتابهاي ايشان در سايت «اسراء» موجود است.
پي نوشت ها:
1. جامع‏البيان، ج12، ص8. مشابه اين حديث مكرر در جوامع حديثى سنى و شيعه آمده است.
2. همان، ص7.
3. مرعشي نجفي، احقاق الحق، قم، كتابخانه آيت الله نجفي مرعشي، ص524 به نقل از بحرالمناقب، موسى بلخى حنفى.
4. همان، ص546 به نقل از تفسير ثعلبى نيشابورى.
موفق باشید.