با سلام
آیا مراجعه به رمال و دعانویس برای باطل کردن سحر و گشایش کارها گناه محسوب میشود؟
دعانویسی به من معرفی شده که برای نوشتن دعا پولی هم طلب نمیکند.البته از اهل تسنن است.اگر مراجعه کنم و دعایی برایم بنویسد مرتکب گناه شده ام؟؟؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بدون ترديد آيات قرآن و دعا تاثير خاص خود را دارند و مي توان به اذن الهي در موارد گوناگون از آنها بهره برد. البته بايد توجه داشت كه استفاده از اين دعاها، نياز به رمال و دعا نويس ندارد، هر كسي مي تواند آيات قرآني مثل آيه الكرسي را بخواند و يا بنويسد و همراه داشته باشد و از آثار آن برخوردار باشد. دعاهاي قرآني شفاي هر درد و رافع هر مشكل است. ولي عده اي از جهالت مردم سوء استفاده مي كنند و با نوشتن خطوط كج و معوج مردم را فريب مي دهند و جيب آنها را خالي مي كنند و به تصور نوشتن دعاها مردم را سر كار مي گذارند كه بايد مواظب بود.
- ضروري است كه به نكات ذيل با دقت تأمل داشته باشيد:
1- بايد دعاها و اذكار را از منابع معتبر گرفت و بسياري از افراد و يا سايت هايي كه در اين مورد مي باشند معتبر و قابل اعتماد نمي باشند. ذكرها و دستورات فراواني در كتاب هاي معتبر مانند مفاتيح الجنان و نيز حواشي آن وجود دارد كه مورد اعتماد و مجرب است.
2- در مورد دعانويس‏ها بايد دانست كه بسيارى از اين افراد شيادانى هستند كه از عقايد مردم سوء استفاده مى‏كنند.
بنا بر اين بايد در برخورد با آنان هشيار بود. براى دعا به درگاه خداوند نيازى به واسطه و دعانويس نيست؛ بلكه هر كس مى‏تواند براى رفع مشكلات خود به درگاه او عرض حاجت نمايد و از اعمال نيك براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن كه به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشيم كه به طور يقين دعاى آنان و نفوذ كلام آنان تأثير ويژه‏اى دارد.
3- مراجعه به دعا نويس، آري يا خير؟
رجوع به دعانويس ها در سنت و سيره پيامبر (ص) و امامان عليهم السلام نبوده و بزرگان دين هيچگونه توصيه اي در اين باره ندارند، لذا بهترين روش براي رفع مشكلات هم تعقل و تدبير شخصي و هم مشورت با خردمندان و توكل بر خدا و پرداخت صدقه و خواندن دعاهاي معتبر است. گفتني است اگر خود انسان و يا فرد دعانويس از كتاب هاي معتبر، دعاي مستندي كه از طريق معصومين وارد شده است انتخاب كنند اشكال ندارد.
غالبا مراجعه به دعانويس، از طرف كساني صورت مي گيرد كه معمولاً نتوانسته اند براي گرفتاري خود چاره جويي كنند و يا به دعاي خود اعتمادي ندارند و فكر مي كنند اگر به آن ها رجوع كنند، مشكلشان حل خواهد شد. چه بسا به دليل اعتمادي كه به آنها دارند، حالت تلقين به نفس در افراد ايجاد مي شود و با اين روحيه قدرت و تسلط بر بيماري يا مشكل خود پيدا نمايند و به تدريج آن را حل كنند. اما در هيچ كتاب و به نظر هيچ مرجعي ديني، رجوع به دعانويس توصيه نشده است، بلكه همه افراد تشويق شده اند خودشان دست به دعا بردارند و از خدا كمك بخواهند.
پيش بيني بعضي از افراد نسبت به رويدادهاي آينده و غيب گويي اگر واقعيت داشته باشد، مي تواند عوامل مختلف داشته باشد، از جمله اين كه در اثر رابطه با ارواح مجرده (جن و شياطين) به دست آيد. اما اين عمل از نظر اسلام حرام است و رجوع به اين افرد از نظر اسلام جايز نيست.
رسول اكرم (ص) فرمود "هر كس نزد ساحر يا كاهن يا دروغ گويي برود و گفته او را باور كند، به كتاب خدا كافر شده است".(1)
4- از نظر اسلام رفتن پيش دعانويس و آنچه در بين مردم شايع است و اين كه بخت انسان بسته شده است، همه از خرافات است.
در رابطه با دعا به شما توصيه مي كنيم كه:
1. زيارت عاشورا و سوره يس و الرحمن را تلاوت كنيد(دور از زياده روي؛ يعني هر اندازه كه مناسب حال تان باشد).
از پيامبر اكرم(ص) روايت شده كه در خواندن سوره يس ده خاصيت است، از جمله رسيدن به همسر مناسب.(2)
2. توسل جستن به ائمه اطهار عليهم السلام.
3. خواندن نماز حاجت.(3)
4. توبه و استغفار از همه گناهان سبب گشايش امور مي شود.
5. نماز جعفر طيار را به كيفيتي كه در مفاتيح آمده است بخوان تا ان شاء الله در زمان مقرر پيش خدا همسر لايق تان نصيب تان گردد. در اين رابطه علاوه بر دعا لازم است كه به خدا حسن ظن داشته باشد.
پس با دعا و با استمرار و اصرار بر آن و انجام وظايف خود - كه ذكر شد - منتظر باشيد تا لطف خداوند شامل حال تان شود.
- نكات پاياني:
1- مهم اين است كه به خداوند و حاكميت اراده الهي همچنان معتقد باشيد و تمام اين اعمال وسيله هستند چه بسا همين فراز و نشيب ها دامي از سوي شيطان باشد كه ايمان شما را متزلزل كند. لذا با پايداري و استقامت ايمان خود را حفظ كنيد تا در نتيجه آن شيطان نااميد شود و درهاي رحمت الهي به سوي شما باز گردد.
2- در مورد دعانويسي برادران اهل تسنن، بايد بگويييم: از نظر علماء در صورتي كه از منابع معتبر استفاده شود، اشكالي ندارد.
- پي نوشت ها:
1. شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم، ج7، ص 551.
2. حاج شيخ عباس قمي، سفينه البحار، دار الاسوه الطباعه و النشر، 1422 ه.ق، ج2، ص 418.
3. حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، باب باقيات الصالحات.
موفق باشید.