روش های برای کم کردن شهوت ؟؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بيدار شدن غريزه جنسي در سنين شما كاملا طبيعي است و همه همسالان شما هم همين طور هستند. وقتي صحنه هاي جنسي از طريق فيلم و عكس و غيره ديده مي شوند به صورت ناخودآگاه در ذهن ثبت و ضبط مي شوند و در اوقات مختلف به ذهن مي آيند. يكي از راههاي كم كردن اين تخيلات اين است كه مواظب باشيد كه نگاهتان به صحنه هاي تحريك كننده نيفتد، چه به صورت عكس و فيلم، و چه به صورت نگاه كردن به زنها و دخترها در كوچه و خيابان.
يكي از راههاي مقابله با افكار جنسي، استفاده از روش هاي تغيير فكر و توقف افكار مبتني بر تصاوير جنسي است. به فرد مبتلا ياد ميدهند كه چگونه با شمارش 1، 2، 3، به خودش با صداي بلند فرمان بس! داده و فكر خود را كه شامل تصاوير جنسي است متوقف سازد. اين روش ظاهراً ساده كاملاً اثر بخش بودن خود را اثبات نموده است و يكي از روش هاي جالب و كوتاه توقف فكر محسوب مي گردد. فرد پس از مدتي در نهايت قادر مي شود تا با يك صداي نجواي دروني به افكار نامتناسب خود پايان دهد.
از آنجا كه معمولا اين افكار جنسي، در تنهايي به ذهن افراد مي آيد. لذا تا حد امكان از تنهايي دوري كنيد، اگر اين افكار به ذهنتان آمد سريع از آن وضعيت خارج شويد و مشغول كار ديگري شويد، مثلا تلويزيون را روشن كنيد، به كسي تلفن كنيد و به هر حال خودتان را به كار ديگري وادار كنيد. اشتغال به كار ديگر باعث مي شود كه ذهنتان از آن موضوع ناراحت كننده منحرف شود.
هميشه روي يك صفحه كاغذ، موضوعات مختلف علمي و غير علمي را ياد داشت كنيد تا در صورت هجوم اين افكار به ذهنتان، از آنها استفاده كنيد ( به عنوان جايگزين) يعني درباره آنها بينديشيد و آن فكر مزاحم را رها كنيد، به عبارت ديگر هميشه موضوع جايگزين براي فكر كردن داشته باشيد.
مي توانيد كش نازكي را دور مچ دست خود ببنديد و هرگاه بدون اختيار اين ا فكار به ذهنتان آمد آن كش را بكشيد و رها كنيد تا با احساس درد، از آن فضاي رواني بيرون آييد و ناخودآگاه موضوع ذهني اتان عوض شود.
يكي از مسائلي كه جوانان در دوران مجردي و قبل از ازدواج، مبتلاي به آن هستند اين است كه آنها در مورد مسائل جنسي فكرهاي بيخودي و خيالات بيهوده دارند، به عبارت ديگر بيش از اندازه و مقدار واقعي آن، به آن اهميت مي دهند، اگر در واقعيت با اين مسائل روبرو شوند و رابطه جنسي را تجربه كنند مي بينند كه به اندازه تخيلاتشان واقعيت ندارد. اين به آن معناست كه تخيلات جنسي، اين مسئله را بزرگتر از آن چيزي كه هست و واقعيت دارد به شما نشان مي دهند. البته اين مختص به تخيلات جنسي نيست و در مورد ساير تخيلات هم همين طور است، اما چون غريزه جنسي، غريزه قوي اي است تخيلات مربوط به آن هم قوي است. تكرار اين مطلب پيش خودتان و توجه به بزرگ نمايي غير واقعي اين افكار، احتمال دارد كمي از اين فشار كم كند.
اگر بتوانيد كه در يك باشگاه ورزشي، مثل ورزشهاي رزمي ثبت نام كنيد و بعد از ظهرها يا شبها به اين ورزشها بپردازيد خيلي خوب است، چون باعث مي شود كه مقدار زيادي از انرژي شما گرفته شود و احساس خستگي زيادي كنيد، و شبها احتمالا فشار كمتري به شما وارد شود، و خيلي حال و توان اين افكار را نداشته باشيد، و بيشتر به دنبال خواب باشيد. هم چنين شبها غذاهاي تند و گرم مصرف نكنيد، و اگر كم غذا بخوريد بهتر است.
از صحبت كردن در مورد مسائل جنسي، يا خواندن كتاب در اين موردها، و شوخي و جوك هاي اين چنيني بايد كاملا خودداري كنيد، چون خود همين چيزها باعث مي شوند كه ذهن شما به كار بيفتد و مشغول تخيلات و افكار جنسي شود.
تلاشي كه شما براي سالم بودن مي كنيد از ديد خداوند متعال پوشيده نيست، و او حتما به شما كمك خواهد كرد، لذا از خدا بخواهيد كه توانتان را در مقابله با اين تحريكات زياد كند و شرايط ازدواجتان را آماده كند.
در هر صورت در مورد نحوه كنترل غريزه جنسي به مطالب زير دقت كنيد:
كنترل اين غريزه به دو صورت ممكن است تحقق پذيرد:
1- كنترل منفي:
غالبا وقتي سخن از كنترل غريزه جنسي به ميان مي‏آيد، توجه اشخاص به سمت و سوي نوع منفي آن جلب مي‏شود و آن اين است كه كسي با وجود تحريكات مختلف و مواجهه با عوامل انگيزش اين غريزه، بخواهد با ميل تحريك شده‏اش مبارزه و مقابله كند و به سوي ارتكاب جرم نرود، چنين كاري گرچه قطعا بهتر از آلايش دامن و عمل به جرم است، ولي پيامدهاي سوء و مخرب آن بر كسي پوشيده نيست. اين كار هم به غايت دشوار است و هم زيانبار، و بدين جهت هرگاه شخصي به كنترل غريزه سفارش مي‏شود با چنين برداشتي از آن و تصور دشواري و زيانباري آن، از پذيرفتن چنين توصيه‏هايي سرباز مي‏زند.
2- كنترل مثبت:
غريزه جنسي اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‏ترين راه تسلط بر آن، كنترل مثبت است و آن پرهيز از صحنه‏ها و كارهايي است كه به تحريك اين غريزه مي‏انجامد.
اين نوع از كنترل، كه در حقيقت جنبه‏ي پيشگيري دارد ،هم راحت تر است و هم بي‏زيان و بلكه مفيد است، زيرا در اين صورت همچون وسيله نقليه‏اي است با سرعت معمولي و قانوني كه در مواجهه با خطر، مهار آن زحمت چنداني ندارد و بي‏زيان است، زيرا با اين حال كنترل غريزه فشاري بر جسم و روان تحميل نمي‏كند تا به آن صدمه‏اي وارد شود.
مفيد است چون موجب مي‏شود مغز و اعصاب و قواي بدن در حالت عادي به سر برند و تعادل رواني شخص محفوظ بماند وانرژي و سرمايه‏هاي جسمي و روحي او بيهوده مصرف نشوند. برخلاف ماشيني كه با سرعتي بسيار فراتر از حد شناخته شده و بايسته خود سير مي‏كند كه چه بسا به كلي اختيار آن از دست صاحبش بيرون رفته و مصيبت‏هايي به بار آورد و كنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زيان و رنج و زحمت و اضطراب براي وسيله و صاحب آن به همراه دارد.
اكنون راه هاي كنترل مثبت را به اختصار برمي‏شمريم:
۱- خود را به ورزش و كار و فعاليت هاي زياد سرگرم كنيد، ورزش و كار در كاهش طغيان غريزه ي جنسي اثر فوق العاده سودمندي دارد، و به همين علت است كه معمولا ورزشكاران و آنهائي كه در زندگي فعاليت هاي سنگين دارند، گاهي ديرتر ازدواج مي كنند و نيز كمتر از فشار جنسي آسيب مي بينند.
۲- سعي كنيد كه تفريحات ديگري را جايگزين اين كارها كنيد. يعني خودتان را در فضاهاي ديگر داخل كنيد. به عبارت ديگر سبك زندگي خود را تغيير دهيد و وارد فضاهايي مثل كارهاي هنري ، ورزش هاي اجتماعي و ... شويد. وقت خود را به گونه اي پر كنيد كه كمتر موقعيت براي اين چيزها پيدا كنيد.
۳- از ديدن فيلم ها، عكس ها، بدن هاي عريان مردان و زنان و خلاصه از ديدن مناظر شهوت انگيز جدا خودداري فرماييد. زيرا « هر آنچه ديده بيند دل كند ياد » در روايت آمده است : «از نگاه به نامحرم بپرهيزيد، زيرا نگاه در قلب تخم شهوت مي افشاند!»
۴- از حضور در مكان هايي كه باعث تحريك شما ميشود تا حد امكان خودداري كنيد و در صورت حضور نگاه خود را كنترل نماييد.
۵- سعي كنيد به هنگام خواب شكم شما بيش از حد معمول پر نباشد.
۶- از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان اجتناب كنيد.
۷- از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي و حتي شوخي هاي جنسي وتحريك كننده و فكر كردن در اين امور جدا” پرهيز كنيد.
۸- از خوردن موادغذايي كه گرم و محرك است مانند: خرما، پياز، فلفل ، تخم مرغ ، گوشت قرمز،غذاهاي پرچرب ، حتي المقدور اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا كنيد.
۹- قبل از خواب حتما” مثانه خود را تخليه نماييد.
۱۰- از دست ورزي اندام جنسي خود اجتناب كنيد و به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي دست ورزي نكنيد مخصوصا هنگامي كه در رختخواب هستيد.
۱۱- هرگز به رونخوابيد.
۱۲- هرگاه مورد هجوم افكار جنسي واقع شديد، در مكان خلوت و دور از نظر ديگران بسر نبريد بلكه در مجالس عمومي وارد شويد و در آنجا به سر بريد بهترين روش پيشنهادي در اين حالت اين است كه به دوستانتان تلفن زده وبا انها مدتي صحبت كنيد.
۱۳- هفته اي يكي دو روز روزه مستحبي بگيريد و اگر توان آن را نداريد روزه اخلاقي بگيريد؛ يعني ، ميزان صرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش و تعداد دفعات غذا راكاهش دهيد و به حداقل خوراك اكتفا كنيد.
۱۴- با نامحرم رفتار متكبرانه داشته باشيد و از سخنان ملايمت آميز با آنها خودداري كرده واز نرمي و لينت در كلام با آنها اجتناب ورزيد.
۱۵– هيچ گاه با نامحرم و جنس مخالف در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقي نمانيد، حتي براي آموزش و …
۱۶- قرآن زياد بخوانيد.
۱۷- تا قبل از اينكه شما را خواب نگرفته به رختخواب نرويد (سعي كنيدزماني كه ميخواهيد به رختخواب برويد با خواندن كتاب يا تماشاي تلويزيون افكارجنسي را از خود دور كنيد).به محض بيدار شدن رختخواب را ترك كنيد.
۱۸- اگر قصد استحمام داريدو مورد هجوم افكار جنسي واقع هستيد از استحمام خودداري كنيد.
موفق باشید.