سلام
ما چندسالی است که ایام محرم درخانه روضه میگیریم. مادرم چندسال پیش نذر کرده بودند. متأسفانه چند سالی است که احساس می کنیم، حرمت روضه نگه داشته نمیشه.بسیاری از خانم ها اگه روضه شون بری اوناهم میان.توی روضه غیبت و کنکاش توی زندگی خصوصی خودت و دیگران میکنند.هزار ایراد و بهانه می گیرن، هزار خواسته دارن که اگه نتونی برآورده کنی پشت سرت هزار حرف میزنن.اصلا علت اصلی روضه گرفتن را انگار که فراموش کردند.از طرف دیگه باید با هزار سختی روضه خون گیر بیاری و نازشو بکشی تا 5 دقیقه بیاد و باعجله رفع تکلیف کند و بره.ما واقعاً احساس میکنیم که داره بی حرمتی میشه و به همین دلیل و برخلاف میلمون قصد داریم امسال روضه را توی مسجد بذاریم. آیا ایرادی داره؟ شما پیشنهاد بهتری دارید؟ آیا کارخداپسندانه ای هست که ما بتونیم توی ایام محرم انجام بدیم؟ چون ما واقعاً از این بابت ناراحتیم و دوست داریم کاری که امام حسین راضی باشه و حرمش حفظ بشه انجام بدیم

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
1- بر اساس فتواي مراجع معظم تقليد در نذر بايد صيغه خوانده شود. البته لازم نيست به عربي بخوانند. بلكه همين مقدار كه اين مفهوم را برساند كه اگر فلان حاجتم برآورده شود بر من است كه براي خدا در منزل خود روضه بگيرم و يا فلان كار مستحبي را انجام دهم. بنا براين اگر چيزي را فقط در ذهن خود بياورد، و يا در دل خود نيت كند ، كافي نيست.
2- نذر مادرتان از جهت زمان مطلق بود يا مقيد؟ يعني از جهت زماني اگر نيت كرده ، فلان حاجتم برآورده شود، بر خودم لازم مي دانم كه بر اي رضاي خدا در منزلم روضه براي ابا عبدالله الحسين(ع)برپا كنم، بدون آن كه در نيت خود مشخص كند كه اين كار را چند سال انجام مي دهد، در اين صورت ادامه روضه هر سال بر او واجب نيست.ولي اگر نذر كرده بود كه دو سال يا پنج يا چند سال معين روضه بگيرد؟ ، و يا تا زنده است اين مجلس را بر پا كند؟ بايد بر اساس نيت خود ، هر چند سالي را كه نذر كرده ، عمل كند. چنان كه اگر نيت تمام عمر كرده باشد، لازم است تا زنده است اين مجلس را بر پا كند.
3- نذر مادرتان از جهت مكان مطلق بود يا مقيد؟ يعني اگردر نذر مشخص نكرده بود كه روضه را در منزل خودش بگيرد، اشكال ندارد ، به جاي منزل آن را در مسجد ، حسينيه و يا جاي مناسب ديگري بگيرد. اما اگردر نذر مشخص كرده بود كه روضه را در منزل خودش بگيرد ، نمي تواند به خاطر نيامدن جمعيت و حرف هاي شركت كنندگان مجلس را تعطيل كند و يا آن را به جاي ديگر منتقل كند. بلكه براي بهتر برگزار شدن آن بايد برنامه ريزي كند. مثلا به آقاي منبري گفته شود در مورد آفات زبان از جمله غيبت كردن ، تهمت زدن ، فحش و توهين كردن، و يا در مورد تجسس در زندگي شخصي ديگران صحبت كند. منبري انتخاب كنيد كه هم صحبت هايش جذاب باشد، و هم وقت شناس و مسؤليت شناس باشد. اگر چه نياز باشد مبلغ پاكت وي زيادتر گردد.
4- تلاش كنيد مجلس با اخلاص بيشتر و بدون ريا و به دور از شهرت طلبي يا چشم و هم چشمي برگزار شود. اگر چه هر چه جمعيت بيشتر باشد، بهتر است، ليكن سياهي لشكر و پر شدن مجلس از جمعيت مطرح نيست. مهم آن است كه مجلس تان خالص و براي كسب رضايت خداوند باشد، اگر چه ديگران اينجا و اونجا بشينند، و اصرار داشته باشند كه با غيبت كردن، گناهان تان را از نامه عمل تان پاك كنند، و در نامه عمل خود بنويسند، و كارهاي خوب و اعمال صالح را نيز از نامه عمل خود پاك كنند، و در نامه عمل شما درج نمايند. شما وظيفه داريد مجلس ابا عبدالله(ع) را بر پا كنيد، و همسايه ها و اهل محل را نيز خبر كنيد. حال مي خواهد مجلس از جمعيت پر بشود، يا نشود.
موفق باشید.