براساس آیات وروایات پاسخ داده شودوازنظراخلاقی کدام مناسب تراست دلیل آن ذکرشودباتشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
موثرترين قدم در موفقيت يك خانواده، دقت و بررسي كافي در انتخاب همسر مي باشد.
انتخاب همسر مناسب براي ازدواج به منظور رسيدن به زندگي زناشويي سعادتمند، بسيار مهم است. اگر بصيرانه و عاقلانه انتخاب كنيد، زندگي تان راحت تر و به شدت رضايت بخش تر مي شود اما اگر اشتباه جدي كنيد، ازدواج تان ممكن است به شكست بيانجامد و براي شما و فرزندانتان، رنج و ناراحتي به همراه بياورد.
ازدواج، زماني موفق محسوب مي شود كه شما با فردي ازدواج كنيد كه به اندازه ي شما براي موفقيت در ازدواجش، تلاش كند و از همه مهم تر، شما را دوست بدارد و به رشد و تعالي و افزايش حرمت نفس شما، كمك كند. وقتي كسي را با اين مشخصات مي يابيد، رؤياي تجربه كردن عشق عميق و موفقيت كامل، در دسترس تان قرار مي گيرد.
بيشتر ما در ابتداي زندگي، تلاش مان را براي يافتن شريك آرماني خود آغاز مي كنيم و اين مقدمه ازدواج و تشكيل خانواده است اما اين جست و جو، اگر چه براي شمار معدودي از خوش اقبال ها، جست و جويي كوتاه و آسان است اما براي بسياري به آساني و با سرعت به انجام نمي رسد.
بخشي از اين دشواري و شكست، به توقع ها و باورهاي ما بر مي گردد. ما وقتي كه همسر ايده آل خود را مي يابيم، از اين تركيب، دايره اي بزرگ تر به وجود مي آوريم و بر ظرفيت ها و پتانسيل خود مي افزاييم. بنابراين، جست و جوي ما بايد براي يافتن يك انسان كامل ديگر باشد، كسي كه مي شود با او درآميخت، سهيم شد، رشد كرد و بزرگ شد.
- ملاك ها و معيارهايي براي راههاي مناسب و غير مناسب انتخاب همسر:
1- خيلي ها تنها براساس يك يا دو ويژگي جالب و ناديده گرفتن ساير خصلت ها، دست به انتخاب همسر مي زنند. به عنوان نمونه، شوخ طبعي، عاشق طبيعت بودن، زيبا بودن، صادق بودن، محبوب بودن و… هر يك از اين ويژگي ها مي توانند لذت بخش باشند اما در خوشبختي شما تعيين كننده نيستند.
براي اين منظور، مي بايست به دنبال شخصيت و منش و رفتار شخص باشيد. اين رفتار و منش يك شخص است كه تعيين مي كند او با خودش، شما و در نهايت با فرزندان تان، چگونه رفتار خواهد كرد؟ منش و رفتار، زيربنا و اساس هر رابطه سالمي است.
2- ملاك هايى كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود، دو نوع است:
الف) آن هايى كه ركن و اساس اند و براى يك زندگى سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب) آن هايى كه شرط كمال هستند و براى بهتر و كامل تر شدن زندگى اند و بيش تر به سليقه و موقعيت افراد بستگى دارد.
ملاك هاى دسته اول عبارتند از:
1. دينداري: زيرا انسانى كه دين ندارد، هيچ ندارد. انسان بى دين در حقيقت مرده متحرك است . كسى كه پاى بند به دين (كه اصلى ترين مسئله زندگى است) نباشد، هيچ تضمينى وجود ندارد كه پاى بند به رعايت حقوق همسر و زندگى مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمى تواند با همسر بى دين كنار بيايد و با هم زندگى سعادتمندانه اى داشته باشند. البته منظور از دينداري و تديّن اين است كه اسلام را با جان و دل پذيرفته و در عمل به آن كوشا باشند، نه تدين سطحي و بي ريشه و بي عمل.
پيامبر (ص) به شخصي كه مي‏خواست ازدواج كند، فرمود: "عليك بذات الدين؛ (1) بر تو باد كه همسر ديندار بگيري".
در مورد ديگري فرمود: "كسي كه با زني به خاطر ثروتش ازدواج كند، خداوند او را به حال خودش وامي‏گذارد . كسي كه فقط به خاطر زيبايي با زني ازدواج كند، در او امور ناخوشايند خواهد ديد. كسي كه به خاطر دين و ايمانش با او ازدواج كند، خداوند همه آن امتيازات را برايش فراهم خواهد كرد". (2)
2. خوش اخلاقي: اخلاق خوب از ويژگي‏هاي لازم و اساسي براي همسر است. منظور از اخلاق خوب اين است كه علاوه بر خنده رويي و خوش خلقي مؤدب به آداب اسلامي باشد .
پيامبر (ص) فرمود: "اذا جاءكم من ترضون خُلقه و دينه فزوّجوه و ان لا تفعلواتكن فتنة في الارض و فساد كبير؛ (3) با كسي كه اخلاق و دينش مورد پسند باشد، ازدواج كنيد. اگر چنين نكنيد، فتنه و فساد بزرگي در زمين به وجود خواهد آمد".
فردي از امام رضا (ع) سؤال كرد: براي دختري خواستگاري آمده كه بد اخلاق است. آيا دخترم را به او بدهم؟ حضرت فرمود: "لا تزوّجه ان كان سيئي الخُلق؛ (4) اگر بد اخلاق است، دخترت را به او نده".
نمونه اخلاق بد، لجاجت و يكدندگي، تكبر نسبت به همسر، بي ادب بودن، بي وفايي، كينه توزي، سوءظن داشتن، سبكي و هرزگي، كم ظرفيتي و بي تابي، خساست، تنبلي و رخوت، با محبت نبودن و بد چشم بودن است.
3. شرافت و اصالت خانوادگى: منظور از شرافت خانوادگي، شهرت و ثروت و موقعيت اجتماعي نيست، بلكه منظور نجابت و پاكي و تدين خانوادگي طرفين است، زيرا ازدواج با يك فرد مساوي است با پيوند با يك خانواده و فاميل و ايجاد و يك نسل. در ازدواج و انتخاب همسر معقول نيست كه انسان بگويد: من مي‏خواهم با خود اين فرد زندگي كنم و كاري به كار خانواده‏اش ندارم. پيامبر (ص) فرمود: "انظر في أي شي تضع ولدك فان العرق دساس؛ نيك بنگر كه فرزندت را در كجا قرار مي‏دهي، زيرا نطفه و ژن‏ها و خصوصيات ارثي، خواه ناخواه منتقل مي‏شود و تأثير مي‏گذارد".
معيارهاي بعدي اگر چه به عنوان ملاك دسته دوم شمرده مي شود، ولي نبايد از توجه به آن غفلت كرد و به سادگي از آن گذشت، زيرا چه بسيار اتفاق افتاده كه علت ناهنجاري ها در زندگي كه باعث طلاق و جدايي زن و شوهر شده، ناهماهنگي در معيارهاي دسته دوم بوده است .
1. زيبايي.
2. تناسب همتايى و كفو همديگر بودن.
- ازدواج با هشت نوع مرد كه جاي تأمل دارند:
نوع اول: مرد خودخواه و متعصب افراطي.
نوع دوم: مرد عصبي مزاج.
نوع سوم : شوهر سختگير و بي گذشت در امور مالي.
نوع چهارم : مردي كه سريع و آسان دروغ مي گويد!
نوع پنجم : مردان فراري از ميدان مبارزه!
نوع ششم : مردان نامنظم و بي ادب در نزاكت!
نوع هفتم : مرداني متعلق به خويشاوندان خود!
نوع هشتم : مردان راحت طلب!
براى اينكه بتوانيد به يك تصميم صحيح و عاقلانه اى برسيد، بهتر است با افراد مورد اعتماد مثل والدين، يا اقوام نزديك دلسوز و عاقل و داراى تجربه مشورت كرده و با دقت كافى تصميم مناسبى اتخاذ شود.

پي‏نوشت‏ها:
1. ثقه الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، طهران، 1365 ه.ش، ج5، ص 332 .
2. محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه،مؤسسه آل البيت، قم، 1409 ه.ق، ج 20 ،ص 51 .
3. همان، ص 76.
4. همان ، ص 81.
موفق باشید.