پسری هجده ساله هستم در دو راهی خودارضایی و زنا گیر کرده ام به نظر شما کدامیک را انتخاب کنم که گناه و ثمرات منفی آن برایم کمتر باشد؟
خواهشا جوابم را نگویید که پاکی از همه چیز بهتر است فقط میخواهم بدانم بین این دو کدامیک را باید انتخاب کنم تکرار میکنم بین این دو

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
برادر گرامي سوالي از شما مي كنيم و آن اينكه اگر كسي از شما بپرسد من در دو راهي قرار گرفتم و مي خواهم خود كشي كنم آيا خود را در آتش بياندازم بسوزم يا اينكه سم بخورم؟ شما چه پاسخي به او مي دهيد؟!!!
ببينيد هر دو موردي كه گفتيد، انتخاب اشتباهي است و بايد راه ديگري را انتخاب كنيد، چون هر دو مورد از گناهان گبيره و بزرگ است: هم زنا و هم استمنا. از بعضي روايات استفاده مي شود كه گناه استمنا، مثل گناه زنا است.
در روايتي كه از امام صادق - عليه السلام - نقل شده ، ايشان مي فرمايد: استمنا، مثل زنا است؛ يعني گناه زنا را دارد. (1) در روايت ديگر، ابي بصير از امام صادق - عليه السلام - نقل مي كند كه حضرت فرمود: خداوند روز قيامت با سه كس سخن نمي گويد و نظر رحمت به آن ها نمي كند . گناه آن ها را نمي بخشد و عذاب دردناك براي آنان است. از جمله اين سه طائفه، كسي است كه در دنيا استمنا كرده باشد. (2)
توجه به اين نكته در باب گناهان ضروري است كه هر گناه از آن جهت كه معصيت خداوند است، گناه بزرگ حساب مي شود. اگر كسي گناهي را كوچك بشمارد، همان گناه از بزرگ ترين گناهان به شمار مي رود،در نظر فقيهان هر گناه(كم يا زياد، كوچك يا بزرگ) از آن جا كه مخالفت با فرمان خداوند است، به خودي خود گناهي بزرگ است .در هر صورت با امر خداوند مخالفت نموده است.
پيامبر فرمود: لا تنظروا الي صِغِرَ الذنب و لكن انظروا اِلي مَنِ اجتَر أتم؛(3)
به كوچكي گناه منگريد، بلكه به عظمت و بزرگي كسي بنگريد كه نسبت به او گستاخي و نافرماني كرده ايد".
در بعضي از روايات است كه اگر حتي از بين دو عمل ،يكي داراي گناه كم تري باشد ، همين كه قصد دارد آن را انجام دهد ، در صورت تكرار حكم گناه بزرگ و زياد را مي يابد ، هر چند گناه كم تري دارد. زيرا اصرار بر صغيره در حكم گناه كبيره است. بنابراين مخالفت با خداوند ،چه كم و چه زياد در هر صورت گناه است. سبب دوري از رحمت خداست. مومن همواره از آنچه سبب دوري او از خدايش شود ،پرهيز و دوري مي نمايد.
هيچ راهي براي دفع شهوت به جز ازدواج شرعي(دائم يا موقت ) نيست. البته خداوند ازدواج را بسيار ساده و راحت قرار داده و اين ما هستيم كه اين امر را براي خود مشكل كرده و مي كنيم.
در هر حال شما كه جوان هستيد ،بايد براي خود چاره اي بينديشند كه آيا خويش را تسليم گناه با همه عواقب و دور شدن از رحمت الهي كنيد، يا اين كه خويشتن دار باشيد تا زمينه و شرايط ازدواج را فراهم آوريد. در مدتي كه اين زمينه فراهم نيست، عفت و پاكدامني را پيشه سازيد، در عين حال كه به فكر ايجاد زمينه و آمادگي ازدواج هستيد. براي موفقيت،هم در زمينه ازدواج و هم در زمينه عفت و پاكدامني از خداي متعال كمك بگيريد و توسل به اهل بيت (ع) داشته باشيد.
در عمل هم از تمام كارهايي كه ما را تحريك مي كند، مانند نگاه حرام و فكرهاي شيطاني و يا از وسائل يا افراد يا مكان هايي كه ما را به گناه متمايل مي كند و قوه جنسي ما را تحريك مي كند، دوري كنيم.

پي نوشت ها :
1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام، قم، 1409 هجرى قمرى، ج 28 ص 364.
2. همان، ج20، ص 353.
3. همان، ج 15، ص 313.
موفق باشید.