سلام خدمت شما بزرگواران

میخواستم بپرسم اینکه که ماه رمضان میان سنی ها و شیعه ها یک روز تفاوت دارند
یعنی سنی ها اینجا از دولت عربستان تقلید میکنند و روزه را یک روز پیش میگیرند.
خوب سوال بنده اینجاست که ما شیعه ها طبق روش اساسی خودمان و پیروی از دستورات اهل بیت عصمت و طهارت شبهای قدر را به عبادت و نماز سپری میکنیم ولی شب قدر اهل سنت یک روز بعد از شب قدر ما است !
به نظر شما این گمراهی نیست ؟ آیا عبادات این فرقه مورد قبول درگاه خداوند (ج) قرار خواهد گرفت.
آیا اینها از بزرگی شب قدر که بزرگترین و با فضیلت ترین شب در تمام عالم است محروم اند؟
لطفا معلومات بدهید درین رابطه
تشکر از شما

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا مي گوييم كه هم شيعه و هم اهل سنّت اگر چه در برخي موضوعات مرتبط با شب هاي قدر و آيين ها و مناسك ويژه آن، اختلاف نظرهايي دارند، اما در وجود و اهميت آن هيچ ترديد وجود ندارد و همه مسلمانان در مورد وجود چنين شبي اجماع دارند و سرچشمه اين اتفاق نظر، آيات قرآن كريم، و سرچشمه اختلاف نظرها نيز تأثير و تأثر اختلاف برداشت ها از آيات و روايات است.
يكي از موارد اختلافي بين شيعه و سني وقت و زمان شب قدر است و در اين كه شب قدر كدام يك از شب هاي سال است اختلاف نظر وجود دارد و از ديدگاه شيعه شب قدر، قطعاً يكي از شب هاي دهه سوم ماه مبارك رمضان است. ولي در مورد روز آن روايات متفاوتي وجود دارد و در روايات بيشتر بر سه شب يعني شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم تاكيد شده است. اما از اين حيث كه شبي خارج از ماه رمضان نيست،در بين شيعه ها مورد اجماع كلي و قطعي است.
ولي از ديدگاه اهل سنت و در منابع آنها روايات و مباحث متفاوتي در اين موضوع وجود دارد ابتدا در قطعي بودن جايگاه اين شب در ماه رمضان كه آيا شب قدر يكي از شب هاي ماه مبارك رمضان هست يا ممكن است يكي از شب هاي ديگر سال باشد در بين اهل سنت ترديد و اختلاف نظر وجود دارد. و دسته اي از روايات، همچون روايت مشهور ابوحنيفه در «شرح الازهار»، بر اين اعتقاد تأكيد مي كنند كه شب قدر قطعاً نمي تواند در اين دهه باشد، بلكه در تمامي شب هاي سال پنهان است. (1)
ولي دسته ديگري از روايات دال بر اين هستند كه شب قدر يكي از شب هاي دهه آخر ماه مبارك رمضان است كه اين روايات در يك طبقه بندي كلي به سه دسته روايات تأكيد كننده بر شب بيست و يكم، شب بيست و سوم و شب بيست و هفتم تقسيم مي شوند.
و بيشترين تأكيد در منابع روايي سنّي، بر شب بيست و سوم است (2) و البته اين تنها در منابع آمده است و اما در عمل، امروزه، به استناد روايات مربوط به شب بيست و هفتم، اين احتمال قوي تر از احتمال هاي ديگر دانسته شده و اعمال ويژه شب قدر نيز در ميان اهل سنت، به طور خاص در اين شب صورت مي پذيرد.
حال با توجه به اين مقدمه در پاسخ سوال شما مي گوييم كه از ظاهر آيات قرآن كريم و روايات اهل بيت(ع) به خوبي استفاده مي شود كه شب قدر يك شب است؛ زيرا كلمه «ليله» در عربي بر وحدت و يكي بودن دلالت دارد. «ليله القدر»؛ يعني شبي كه قدر است. افزون بر آن،در چندين روايت تصريح شده است كه شب قدر يكي است؛چنانچه زراره در روايتي مي گويد: از امام باقر(ع) در مورد ليله القدر سؤال كردم؛. امام فرمود: شب بيست و يكم و يا شب بيست و سوم است؛. گفتم: مگر يك شب نيست؟ امام فرمود: بله گفتم: پس مرا از آن آگاه كن؛ فرمود: چه عيبي دارد كه دو شب كار نيك انجام بدهي.(3)
و لكن يكي بودن شب قدر با اختلاف افق ها و به طبع آن متفاوت بودن شب قدر مناطق مختلف، منافاتي با هم ندارند چرا كه منظور از يكي بودن شب قدر در تمام سال اين نيست كه براي تمام نقاط مختلف روي زمين در هر سال، شب واحد و مشتركي، شب قدر معيّن شده به طوري كه اين شب در ساعت معيّني در سراسر كرة زمين آغاز و در ساعت معيّني هم پايان مي پذيرد.بلكه منظور از اين كه «شب قدر» در سراسر سال يك شب است، اين است كه براي اهالي هر نقطهاي بر حسب سال قمري خودشان، تنها يك «شب قدر» وجود دارد.
چون كه همه مي دانيم كه زمين كروي است و هميشه يك نيم كرة آن در تاريكي و نيم كرة ديگر آن در روشنايي قرار دارد و به اين ترتيب اصلاً امكان ندارد كه در ساعت هاي معين ومشتركي در سراسر زمين شب باشد.
توضيح اين كه: اهالي هر نقطه، سال قمري خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اوّل ماه محرّم آغاز مي كنند و پس از گذشتن چند ماه قمري، ماه رمضان همان نقطه هم بر حسب افق خاص آنجا آغاز مي شود و در اين ماه، شب نوزدهم يا بيست و يكم و يا بيست و سوم براي اهالي آن نقطه،«شب قدر» است.
اين مطلب كه اهالي هر نقطه، ايّام و اوقات مقدّس خود را بايد با افق خاصّ آن نقطه تعيين كنند اختصاص به شب قدر نداشته، در ساير روزها و اوقات مقدّس اسلامي هم همين حساب وجود دارد؛ مثلاً روز عيد فطر و قربان در اسلام روزهاي مقدّسي است و براي آنها عبادتها و دستورهاي خاصي وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام سال بيش از يك روز نيست؛ اين روز واحد در كشورهاي مختلف اسلامي با تفاوت افقي كه دارند با مراجعه به افق خاص هر كشور تعيين مي گردد و به اين جهت در بسياري اوقات ـ مثلاً عيد قربان در كشور سعودي ـ يك روز زودتر از ايران و بعضي از كشورهاي ديگر آغاز مي شود.
بنابر اين اختلاف افق ها منافاتي با متفاوت بودن شب قدر در مناطق مختلف ندارد و نيز اين نحوه حساب دربارة «شب قدر» با مطالبي مانند اين كه فرشتگان در اين شب نازل مي شوند منافاتي ندارد، زيرا تمام اين جريانها كه حكايت از توسعة رحمت خاص الهي در اين شب مي كند، براي اهالي هر نقطهاي در شب قدر خاص آن نقطه صورت مي گيرد.(4) در نتيجه اهل سنت نيز اگر شب هايي را كه در روايات احتمال شب قدر بودن آنها ذكر شده را به شب زنده داري و انجام عبادات بپردازند از فيوضات اين شب ها بر خوردار مي شوند. چرا كه شب قدر اختصاص به گروه و فرقه خاصي از مسلمانان ندارد و براي همه مسلمانان است.
و در جواب اين سوال شما كه آيا عبادات اين فرقه مورد قبول درگاه خداوند (ج) قرار خواهد گرفت؟ مي گوييم كه از ديدگاه ما اهل سنت جزء مسلمانان هستند و مي توانند از تمام مزايا و پاداش هايي كه براي مسلمانان از سوي خداوند متعال در نظر گرفته شده است بر خوردار شوند و هر مسلماني اگر عبادات وارده را به نحوي صحيح و با اخلاص انجام داده باشد قطعا وظيف ديني اش را انجام داده است. ولي قبولي و يا ردشدن عبادات همه ما در دست خداست و تنها خداوند متعال بدان عالم است در نتيجه ما نمي توانيم در مورد قبولي و يا مردودي عبادات يك مسلمان اظهار نظر بكنيم.
پي نوشت:
1. عبدالله بن المفتاح، شرح الازهار، قاهره، ج۱، ص۵۷.
2. مسلم نيشابوري،صحيح ،دارالفكر، بيروت، ج۸، ص۵۸.
3. محمد بن حسن شيخ طوسي، تهذيب الاحكام، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ج3، ص85.
4. آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله جعفر سبحاني،پاسخ به پرسش هاي مذهبي، انتشارات نسل جوان،قم،1383ش، ص500 .

موفق و موید باشید