لطفا بفرمایید چگونه میتوان ثابت نمود دعوت پیامبر جهانی بوده و فقط خاص شبهه جزیره عرب نبوده؟به جز ایه ای که اشاره دارد ایشان رحمه للعالمین هستند.خواهشمندم جوابی جامع دهید چون سوال فردی است که بسیار دنبال شبهات است
با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
روشن است كه چنين مسأله‌اي را نمي‌توان با روش عقلي خالص، مورد بررسي قرار داد. بلكه بايد از روش تحقيق در علوم نقلي و تاريخي، بهره گرفت يعني بايد به اَسناد و مدارك معتبر، مراجعه كرد. و كسي كه حقانيت قرآن كريم و نبوت و عصمت پيامبر اسلام (ص) را احراز كرده باشد براي وي هيچ مدركي معتبرتر از كتاب و سنت نخواهد بود.
جهاني بودن دين اسلام و عدم اختصاص آن به قوم يا منطقه خاصي، از ضروريات اين آيين الهي است و حتي كساني هم كه ايمان به آن ندارند مي‌دانند كه دعوت اسلام، همگاني بوده و محدود به منطقه جغرافياييِ خاصي نبوده است.
شواهد تاريخي فراواني وجود دارد كه پيامبر اكرم (ص) به سران كشورهاي مانند قيصر روم و پادشاه ايران و فرمانروايان مصر و حبشه و شامات و نيز به رؤساي قبائل مختلف عرب و... نامه نوشتند و پيك ويژه به سوي آنان گسيل داشتند و همگان را دعوت به پذيرفتن اين دين مقدس كرده از پيامدهاي وخيم كفر و استنكاف از پذيرفتن اسلام، بر حذر داشتند(1) و اگر دين اسلام، جهاني نبود چنين دعوت عمومي انجام نمي‌گرفت و ساير اقوام و امت‌ها هم عذري براي عدم پذيرش مي‌داشتند.
بنابراين نمي‌توان بين ايمان به حقانيت اسلام و ضرورت عمل بر طبق اين شريعت الهي، تفكيكي قائل شد و در نتيجه، كساني را از موظف بودن به پيرويِ عملي از اين آيين الهي، مستثني دانست.
همان گونه كه اشاره شد بهترين دليل و معتبرترين مدرك براي اثبات اين گونه مطالب، قرآن كريم است و كسي كه يك مرور اجمالي بر اين كتاب الهي بكند با كمال روشني درخواهد يافت كه دعوت آن، عمومي و همگاني است و اختصاص به قوم و اهل نژاد و زبان معيني ندارد.
از جمله، در آيات زيادي همه مردم را به عنوان«يا ايها الناس»(2) و «يا بني آدم»(3) مورد خطاب قرار داده و هدايت خود را شامل همه انسان‌ها«الناس»(4) و «العالمين»(5) دانسته است. و همچنين در آيات فراواني رسالت پيامبر اكرم(ص) را براي همه مردم «الناس»(6) و «العالمين»(7) ثابت كرده، و در آيه‌اي شمول دعوت وي را نسبت به هر كسي كه از آن، مطلع شود مورد تأكيد قرار داده است(8) و از سوي ديگر، پيروان ساير اديان را به عنوان «اهل كتاب» مورد خطاب و عتاب قرار داده(9) و رسالت پيامبر اكرم(ص)را در مورد آنان تثبيت فرموده، و اساساً هدف از نزول قرآن كريم بر پيامبر اكرم(ص) را پيروزي اسلام بر ساير اديان، شمرده است.(10)
با توجه به اين آيات، جاي هيچ گونه شكّ و شبهه‌اي درباره همگاني بودن دعوت قرآن كريم و جهاني بودن دين مقدس اسلام، باقي نمي‌ماند.
پي نوشت ها:
1. نامه‌هاي پيامبر اكرم(ص) در كتاب‌هاي معتبر تاريخي، ضبط شده و مجموعه آنها به صورت كتاب مستقلي به نام «مكاتيب الرسول» گردآوري شده است. ر.ك: احمدي ميانجي، علي، مكاتيب الرسول(ص)، دارالحديث، قم، 1419ق.
2. ر.ك: بقره(2)آيه 21، نساء(4)آيه 1 و 174، فاطر(35)آيه 15.
3. ر.ك: اعراف(7)آيه 26، 27، 28، 31، 35، يس(36)آيه 60.
4 ر.ك: بقره(2) آيه 185و 187، آل عمران(3) آيه 138، ابراهيم(14)آيه 1و 52، جاثيه(45) آيه 20، زمر(39) آيه 41، نحل(16) آيه 44، كهف(18) آيه 54، حشر(59) آيه 21.
5. ر.ك: انعام(6) آيه 90، يوسف(12) آيه 104، ص(38) آيه 87، تكوير(81) آيه 27، قلم(68) آيه 52.
6. ر.ك: نساء(4) آيه 79، حج(22) آيه 49، سباء(34) آيه 28.
7. رك: انبياء(21) آيه 107، فرقان(25) آيه 1.
8. ر.ك: انعام(6) آيه 19.
9. ر.ك: آل عمران(3) آيه 65، 70، 71، 98، 99، 110، مائده(5) آيه 15 و 19.
10. ر.ك: توبه(9) آيه 33، فتح(48) آيه 28، صف(61) آيه 9.

موفق و موید باشید