خواهرزن من مطلقه است واز بعد از طلاق به گونه ای او ودخترش را تحت حمایت مالی گرفته ام . در این مدت احساس محبتی به ایشات پیدا کرده ام . حکم این احساس واحتمال تشدید آن چیست ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
برادر گرامي! از روحيۀ همدردي شما مشخص است كه انسان با ايمان و دلسوزي هستيد و خدا را شاكريم كه شما نسبت به اين نكته واقفيد كه خواهر زن نامحرم است. متأسفانه امروزه بعضى‏ها معتقدند كه داماد مانند پدر و برادر بزرگ‏تر بر خواهر زن محرم است و حال آن‏كه داماد مانند ساير مردها، نامحرم است و نگاه كردن او به مواضع زينت خواهر زن مانند ساير نامحرمان، حرام است. متأسفانه عمل به اين شايعات در ميان خانواده‏ها مصائب جبران‏ناپذيرى به وجود آورده و بنياد خانواده‏ها را متزلزل ساخته است.
خواهرى مى‏گفت: داماد ما به گمان اين‏كه خواهر زن محرم است با او بسيار گرم مى‏گرفت و صميمى بود و چون رئيس شركت بود خواهرم را منشى خود كرده بود تا جايى كه كارشان به عشق و عاشقى كشيد. اما اكنون كه فهميده‏اند با هم نامحرم‏اند حاضر نيستند از هم جدا شوند.
- اگر نگاهي به احكام شرعي داشته باشيم: خواهر زن به داماد خانواده، نامحرم است. ولي چون مرد، خواهر او را براى خود عقد كرده است.(دائم يا موقت)، تا وقتى كه آن زن در عقد اوست نمى‏تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.(1) و نگاه كردن جاهايي از بدن او كه واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.(2)
- راهكارهايي براي برون رفت از اين مشكل:
1- مراقب شيطان و افكار توجيهي او باشيد، گرچه خواهر زن از اقوام انسان محسوب مي شود و كمتر نگاه جنس مخالفي به او مي شود، اما در هر صورت نامحرم است و ممكن است با ترفندها و سياست گام به گام شيطان به دام بيفتيم.
از امام رضا(ع) شخصى سئوال كرد آيا به موى خواهر زن مى توان نگاه كرد، فرمود: خير مگر اينكه از زنهائى باشد كه بر اثر پيرى اميد ازدواج نداشته باشد، راوى پرسيد: خواهر زن با زن غريبه يكى است؟ فرمود: بله.
2- سعي كنيد برنامۀ كمك مالي و حمايت هاي ديگر را به همسرتان كه خواهرش است بسپاريد تا در اين موضع قرار نگيريد.
3- ارزش عفت و پاكدامني در اسلام به اندازه اي است كه پيشوايان ديني آن را بالاترين عبادت دانسته اند.(3) و همواره ما را به رعايت حريم عفاف در برخوردها و رابطه ها توصيه كرده اند. شخص مسلمان زماني در ادعاي اسلاميت خود صادق است كه اين حريم ها را بشناسند و به آن عمل نمايد. هنر يك مسلمان اين است كه با رعايت اين حريم ها، به جامعه رنگ الهي دهد و ارزش هاي اسلامي را رونق بخشد:
1) عفت چشم:
اولين نكته در روابط زن و مرد نامحرم در اسلام، رعايت عفت چشم است. از آن جا كه نوعا شروع تجاوزات ناموسي از چشم چراني شروع مي شود. قرآن كريم شديدا مردان و زنان را از ناپاكي هاي چشم و نگاه هاي شهوت آلود برحذر داشته و پيشوايان معصوم نگاه شهوت انگيز به جنس مخالف را تيري از تيرهاي زهرآلود شيطان دانسته اند.(4) ضرب المثل معروف و رايج مي گويد: "از دل برود هرآنكه از ديده برفت" بايد ايشان را نبينيد تا كاملاً فضاي محبّتي بينتان خارج شود.
همانطور كه مي دانيد، نفس انسان بهانه جوست. امام صادق(ع) فرمود: «النظرة بعد النظرة تزرع فى القلب الشهوة و كفى بها لصاحبها فتنة»(5) نگاه بعد از نگاه (به حرام يا به امور بيهوده) شهوت را در دل مى روياند و همين براى هلاك صاحب آن كافى است. نگاه هاى بيهوده به اشياء و افراد موجب پراكندگى ذهن و بهانه جوئى و هوسبازى روح انسان است.
2) خلوت با نامحرم:
دومين نكته در رابطه با حريم عفاف، خلوت با نامحرم است. از آن جا كه نيروي شهوت، قوي ترين نيرو در وجود آدمي است و غلبه بر آن كار هر كس نيست، اسلام تأكيد كرده كه زن و مرد نامحرم -خواهر زن از اين قاعده مستثنا نيست- در مكاني كه رفت و آمد نيست، خلوت ننمايند. زيرا بدون شك سومين نفر آنان شيطان است و زمينه ي وسوسه و آلوده شدن به بي عفتي در چنين مكاني زياد است. از بيعت هايي كه پيامبر (ص) از زنان گرفت اين بود كه: «لايَقعُدنَ مَعَ الرِّجالِ فِي الخَلَاءِ؛ در خلوت با مردان نامحرم نشست و برخاست نكنند.»(6)
3) متانت در سخن گفتن:
نكته ي سوم كه در بحث حريم عفاف مطرح است اين است كه اگر مرد يا زني ناچار شد با نامحرمي سخن بگويد، با متانت و سنگيني اين كار را انجام دهد و از ناز و كرشمه و شوخي و خنده با نامحرم بپرهيزد و فضاي سخن گفتن را هوس انگيز ننمايد. قرآن به بانوان توصيه مي كند كه با ناز و كرشمه با نامحرم سخن نگويند، مبادا بيماردلي و شهوت پرستي به آنان طمع بورزد.(7)
4- حجاب و پوشش
چهارمين نكته در رابطه با حريم عفاف، رعايت پوشش و حجاب، مخصوصا در بانوان است. اسلام تأكيد دارد كه زن مسلمان پوشش خود را به طور كامل در برابر نامحرم حفظ كند. حال اين نامحرم خواه غريبه باشد و خواه از اقوام و خويشاوندان، مانند: پسر دايي، پسر عمو، پسر خاله، پسر عمه، شوهر خاله، شوهر عمه، شوهر خواهر و برادر شوهر. همه ي اين ها در شريعت اسلامي نامحرم به حساب مي آيند و رعايت پوشش در برابر آنان واجب است.
-نكتۀ آخر اينكه توجه داشته باشيد كه كمك شما به ايشان موجب رضايت خداوند است كه در مقابل آن بهشت و رضايت الهي است، نكند زحمات خود را با وسوسۀ شيطان به باد داده و بجاي بهشت، خداي نكرده مستحق عذاب و قهر الهي شويد.
- منبعي براي مطالعۀ بيشتر:
احكام روابط زن و شوهر، نويسنده: سيد مسعود معصومي، قمك انتشارات بوستان كتاب.
پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل (المحشي للامام الخميني)، ج ۲، ص ۴۶۵، م ۲۳۹۰؛ بهجت، محمد تقي، جامع المسائل، ج ۳، ص ۴۵۴.
2. همان، ج ‏۲، ص ۴۸۵، م ۲۴۳۳.
3. محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، ج11، مؤسسه آل البيت، قم، 1409 ه.ق.
4. نور(24) آيه 31.
5. وسائل الشيعه، همان، ج 14، ص 139.
6. (وسائل الشيعه، ج14، ص133).
7. سوره ي احزاب، آيه ي 32).
موفق و موید باشید