میخوام بدونم ایامیتونم باخیال راحت یه گربه توخونم نگه دارم لطفاتوضیح مممفففصصصلل بدید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي! نگهداري گربه در منزل به خودي خود از نظر شرعي اشكال و گناهي ندارد و جايي در اسلام نداريم كه نسبت به نگهداري گربه، نهي يا تندي وجود داشته باشد؛ حتي در مورد حمايت انسان از گربه، سخناني از اهلبيت(ع) آمده است:
از امير المؤمنين (ع) نقل گرديده است: روزي پيامبر اكرم (ص) مشغول وضو بودند. در اين ميان گربه اي خانگي به آن حضرت پناه آورد. آن حضرت پي بردند كه اين گربه تشنه است. پس ايشان ظرف آبي را كه با آن وضو مي ساختند به طرف گربه نزديك برده تا آب بنوشد. سپس آن گربه از آب درون ظرف نوشيد و پيامبر با باقيمانده آب وضو ساختند.(1)
همچنين در روايت ديگري داريم: زني مورد عذاب قرار گرفت و اين عذاب بدان خاطر بود كه آن زن، گربه اي را به جايي بسته، تا آنجا كه حيوان از فرط تشنگي به هلاكت رسيد.(2)
ولي در هر صورت در نگهداري گربه، بايد مواظبت شود كه موقع نماز موي گربه و رطوبت آن بر لباس يا بدن نمازگزار نباشد.
آيت الله مكارم شيرازي در اين زمينه مي فرمايند:
لباس نمازگزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مويى از آن همراه نمازگزار باشد اشكال دارد.
هرگاه آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن يا لباس نمازگزار باشد مادام كه عين آن برطرف نشده نماز با آن اشكال دارد، امّا اگر خشك شود و عين آن برطرف گردد نماز صحيح است.(3)
نتيجه گيري:
نگهداري گربه اگر باعث خدشه دار كردن نماز و مسايل عبادي انسان نشود، اشكا ل ندارد، ولي بايد توجه داشت كه گربه حيوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است.(4) و همچنين تحقيقات نشان داده است كساني كه به تماشا و بازي با حيوانات از جمله گربه مي پردازند، به دليل تماس با مقدار زيادي مواد آلرژي زاي موجود در بدن گربه ها، ممكن است دچار حساسيت به بقيه مواد آلرژي زا و مشكلات تنفسي و پوستي شوند.
و در آخر، سعي كنيد وقت و هيجانات خود را در امور مهم تري صرف كنيد، زيرا برقراري ارتباطات دوستانه و انساني با والدين و برادر و خواهر و هم سن و سالان خود بر ايجاد روابط عاطفي با حيوانات، تقدم دارد و داراي ثمراتي است كه در ارتباط با حيوانات موجود نمي باشد.
پي نوشت ها:
1. السيد فضل الله الراوندي، النوادر، ص 39. قم: چاپ مؤسسه دارالكتاب.
2. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: صفحه 327.
3. آيت الله مكارم شيرازي، توضيح المسائل، مسئله 753 و 754.
4. رساله مراجع م824 ، به بعد ص460 ، شرط چهارم لباس نماز گذار.

لطفا سوالات فقه و احكام شرعي خود را با ذكر مرجع تقليد به سامانه پيامكي مركز با شماره 30009640 و نشاني اينترنتي http://30009640.ir/sms/ بدون نياز به ثبت نام ارسال نماييد و يا با شماره تلفن 09640(بدون كد) تماس بگيريد.
اما سوالات غير شرعي در زمينه هاي مشاوره، خانواده، اخلاق، قرآن، حديث، تاريخ، اديان، اعتقادي را به همين آدرس ارسال نماييد تا پاسخگوي شما باشيم.

موفق و موید باشید