با توجه به اشکال آن جایی بیان شده بود که با توجه به ستاره و... امکان طلسم بودن آن است٬ اگر جادو یا طلسم است٬ استفاده از آن ایرادی ندارد؟ چون جادو و رفتن به طرف آن حرام است.

ممکن است کمی راجع به خواص حقیقی آن توضیح دهید؟

باتوجه به اینکه در نوشتن شکل حروف روشهای متفاوتی (۲-۳ روش متفاوت- مثلا ستاره ۵پر و گاهی ستاره ۶پر و...) به کار میرود٬ استفاده از هر نوع آن تفاوتی دارد؟

گفته شده که چنانچه این دعا در زمان خاص خود نوشته نشده باشد٬ تاثیر معکوس و منفی دارد٬ آیا این نکته صحت دارد؟ حکم استفاده از نگینی که زمان نوشتن آن را نمیدانیم (به موقع بوده یا خیر) چیست؟ ایرادی دارد؟

من دانشجوی دوره‌ی کارشناسی٬ ۲۴ ساله٬ و از آیت الله سیستانی تقلید مینمایم.

پايگاه اطلاع رساني "لبيك" در مورد شرف الشمس از چند تن از عالمان توضیح خواسته که نظر آن ها به شرح زیر است:
آيت الله مبشّر كاشاني می گوید:
شرف الشمس از علوم غريبه است، لكن در كتب متقدمين(عالمان قدیم از صدر اسلام تا چند قرن پیش) اعم از روايي و ادعيه و اذكار اثري از آن نيافتم . فقط متاخرين در چند قرن اخير آن را معتبر مي دانند . بياناتي درباره شرف الشمس و طريقه تكثير آن به صورت مربع يا مسبع(هفت ضلعی) و غيره و نيز آثار و بركات آن مطالبي متذكر شده اند . بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي كرده اند . در كتاب "جواهر مكنونه" كه از كتب خطي اذكار است و همچنين در كتاب "السحاب اللئالي" تاليف سيد عبدالله بوشهري و كتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا و كسب عزت و بزرگي برای آن متذكر شده اند.
كفعمي هم در كتاب "جُُنَّه الواقيه" آورده كه اين حروف شكل اسم اعظم است. در بعض كتب علماي شيعه ديدم كه (ادعا کرده اند) اين شكل از اميرالمؤمنين عليه السلام گرفته شده، ولي سندي براي ادعاي خود ذكر نكرده اند.
مرحوم شيخ بهائي نيز در كتاب "سرالمستتر" در رابطه با اين شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده، مطالبي بيان فرموده است.
مي گويند كه شرف الشمس را بايد در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردين است، از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقيق زرد و در صورت عدم امكان بر كاغذ زردي نوشته و با خود حمل نمايد، ولي تجديد آن در روز مذكور در سال هاي بعد شرط نشده است و لازم نيست."
آيت الله روحاني: اهل اين گونه فنون (اهل علوم غریبه) مي گويند كه اگر يك بار شرف الشمس به طريق مخصوص نوشته شود، ديگر احتياجي به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقي است، ولي چون در طرز نوشتن آن اختلاف است، مثل شكل ستاره آن يا حرف ميم آن، بعضي به همه وجوه آن.
مي نويسند، مثلا يك بار با ستاره پنج گوشه و يك بار با ستاره شش گوشه.
ایشان تكرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانسته است .
حضرت آيت الله مظاهري با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس می گوید: "شرف الشمس مورد اعتماد است. اگر كسي داشته باشد، تجديد لازم نيست."
در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام "ابو البدر" از عالمان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او شرح مفصلی در باره شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امام علی در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده است.(1)
نحوه تشخيص اصالت آن، اين است كه از افراد معتبر خريداري كنيد .
پی نوشت :
1. ریحانه الادب، مدرس تبریزی، ج7، ص23-24،چ چهارم، تهران، خیام، 1374.
هزار و یک کلمه،‌ حسن زاده آملی، ج3، ص 371، کلمه 343.
هزار و یک نکته، علامه حسن زاده آملی، ‌ج2، ص 796، نکته 977.
تفسیر قرآن، شهید مصطفی خمینی، ج1، ص 153.