با سلام و تشكر از ارتباط شما با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
پرسش شما از این جهت ابهام دارد که آیا منظورتان از جنب شدن، بیرون آمدن مایع منی به هنگام خواب که معمولاً آن را احتلام شبانه می نامند است یا منظور از آن، خودارضایی و استمنا است؟.
اصولاً پدیده احتلام و جنب شدن و بیرون آمدن مایع منی به هنگام خواب، پدیده ای کاملاً طبیعی است که به صورت غیر اختیاری در هنگام خواب رخ می دهد ولی در مقابل، خودارضایی پدیده ای غیر طبیعی و گناه است که فردی با اختیار خود آن را انجام می دهد و باعث خروج مایع منی از خود می گردد بنابراین، هر کدام از این ها راهکار خاص خود را دارد که ما در این جا به قسمت اول اشاره می کنیم و مطالبی را بیان می کنیم. برای آشنایی با قسمت دوم می توانید به سایت پاسخگو و سایت های مرتبط مراجعه کنید و مطالبی را بیابید.
این را بدانید، احتلام شبانه یا جنب شدن و بیرون آمدن مایع منی به هنگام خواب يك فرآيند فيزيولوژيكي بدن است كه نشانه سلامت و بلوغ و رشد جسمي و رواني نوجوانان و جوانان و امرى کاملاً طبيعى است كه هر انسان سالمى با آن مواجه است. اصولاً از نشانه هاي سالم بودن يك جوان از نظر روحي و جسمي اين است كه در دوران نوجواني و جوانی، هر از گاهی این حالت را در خود مشاهده کند. این حالت به صورت طبیعی، باعث دفع اسپرم های قدیمی و جایگزینی آن با اسپرم های جدید می گردد و این سلامت دستگاه تناسلی را ارتقا می بخشد و باعث رشد بیضه ها و تولید بیشتر مایع منی می گردد و از آنجا که مقداری از منی معمولاً جذب خون انسان می شود و در ساختن سلول های مغزی و استخوانی و دیگر لوازم بدن نقش دارد و در نهایت باعث رشد طبیعی بدن و سلامت کامل آن می گردد. بخشی دیگر از مایع منی در کیسه های بیضه مردان برای تولید مثل و باروری ذخیره می گردد. به طور طبیعی هر وقت كيسه هاي مني به حد كافي پر شوند، خود به خود پدیده احتلام ايجاد مي شود و باعث می شود که در خواب از بدن فرد، منی خارج شود. از طرف دیگر، محتلم شدن یک فرایند کاملاً طبیعی برای اطفای غریزه جنسی و کاهش تنش های جنسی ارضا نشده است، اين حركت يا مولود خواب هاي مهيج و يا تجسم سيماي جنس مخالف و يا انديشيدن در مسائل جنسي است و معمولاً بر اثر خواب ديدن در طول خواب شبانه حاصل می گردد. اگر گاه گاهي خواب هايي ببينيد كه باعث دفع مني گردد براي سلامتي دستگاه تناسلي كافي است. معمولاً اگر هر هفته و یا دو هفته یک بار و یا حتی با فاصله یکی دو ماه احتلام صورت گیرد، طبیعی و عادی است ولی محتلم شدن در هر روز یا دو روز یک بار و در هفته چند بار غیر عادی است که در این صورت، لازم است برای بررسی بیشتر و درمان نهایی به متخصصین، کلیه و مجاری ادرار، روانشناس بالینی، سکس تراپیست ها و درمانگران اختلالات جنسی مراجعه کنید.
معمولاً پدیده احتلام و جنب شدن به هنگام خواب، از زمان بیداری و آغاز آن همواره به یک شكل باقى نمى ماند و رفته رفته رو به افول مى گذارد و نوعى نظم و ترتيب در آن حاصل مى شود. مخصوصاً پس از ازدواج اين وضع كاملاً منظم می گردد و واكنش هاى افراطى آن از بين مى رود و گاهی به ندرت پدید می آید. البته باید توجه داشت که عواملی همچون تغذيه نامناسب و استفاده از غذاهاى مقوى، پر ادویه، چرب و شيرين خصوصاً هنگام شب؛ پر بودن مثانه و شکم در هنگام خواب؛ خیالپردازی های جنسی در طول روز و خصوصاً قبل از خواب؛ پوشیدن لباس های تنگ و چسبیده و نیز لباس های پلاستیكی به بدن؛ گرم و نرم بودن رختخواب؛ گرم یا سرد بودن دمای اتاق و... در تشدید آن مؤثر است که برای حل مشکل و کاهش احتلام شبانه راهکارهای زیر مفید خواهد بود:
1. هنگام خواب با مثانه و شکم پر نخوابید.
2. رختخواب و جای استراحت خود را خیلی راحت و نرم نکنید.
3. از عواملی که در تشدید احتلام مؤثر هستند و ما به برخی از آنها اشاره کردیم دوری کنید.
4. از فکر کردن و تصور و تخیل درباره جنس مخالف و مسائل جنسی خودداری کنید.
5. از سخن گفتن درباره مسائل جنسی و شوخی های جنسی اجتناب ورزید.
6. از نگاه کردن به تصاویر و فیلم های مهیج و تحریک کننده جنسی جداً پرهیز کنید.
7. سعی کنید قبل از خواب وضو بگیرید و آداب آن را انجام دهید و برخی از دعاها و ذکرهای آن را بخوانید. خواندن این دعا در کاهش احتلام شبانه مفید است: «اللهُمَّ إنّی أعُوذُ بِکَ مِنَ الإحْتِلامِ ومِنْ سُوءِ الأحْلامِ ومِنْ أنْ یَتَلاعَبَ بِی الشّیْطانُ فِی الیَقْظَةِ والمَنام؛ خدا من پناه می برم به تو از احتلام و از بدی خواب و از این که بازی کند با من شیطان در بیداری و خواب».
8. هر از چند گاهی با آب سرد استحمام کنید و به هنگام شست و شوی ناحیه تناسلی از آب سرد استفاده کنید.