خداوند در قرآن درباره مؤمنانى كه از رشد ايمانى بالايي برخوردارند، مى فرمايد: علامت رشد ايمان آن ها اين است كه از كفران و فسق و گناه بدشان مى آيد و ايمان محبوب قلب آنان است. (حجرات (49)، آيه 7.)
آرى، مؤمن و كسى كه قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براى شادى و لذت چند دقيقه اى، نافرمانى خدا را نمى كند.
برای اين كه مجالس خوبى در عروسى ها داشته باشيم كه هم مملو از شادى و سرور باشد و هم گناه و معصيت نداشته باشد و هم خانواده و فاميل راضى باشند، نكات زير را پيشنهاد مى كنيم:
1. بايد سعى شود اهميت اين موضوع به اعضاى خانواده، خصوصا والدين و خواهران و برادران عروس و داماد تفهيم شود. البته اين مطلب بايد با لطافت و در عين حال، قاطعانه بيان شود و تا جايى كه ممكن است كسى رنجيده خاطر نگردد. براى اين، ممكن است لازم باشد که ماه ها زمينه سازى شود و با آن ها صحبت شود.
2. براى اين كه بتوانيم يك فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبى براى آن در نظر بگيريم. شما نيز اگر نمى خواهيد با گناه و معصيت مجلس عروسى را شاد كنيد، بايد به جاى آن از برنامه هاى مجاز استفاده كنيد. يكى از روش هايى كه تجربه شده و بسيار هم موفق بود، استفاده از مداحان مذهبى و هنرمندانى است كه به وسيله خواندن اشعار شادى بخش و گفتن لطيفه هاى مناسب مجلس را شاد مى كنند. همچنين استفاده از افرادى كه كارهاى تردستى و ديدنى انجام مى دهند و مى توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد كرد. بعضى از اين افراد هنرمند وقتى در مجلسى شركت مى كنند، بدون اين كه گناهى در برنامه هاى آن ها باشد، يا كسى را مسخره كنند و امثال آن، چنان مجلس را گرم مى كنند كه افراد شركت كننده يكسره مى خندند. البته بهتر است با ذكر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصا امام زمان - علیهم السلام - معنويتى هم در ملجس عروسى ايجاد كنيم.
3. بهتر است مجالس عروسى را در مناسبت هاى مذهبى و جشن هاى مذهبى مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبى برگزار كنيم و در ضمن، به تناسب اين شب ها اشعار خاص آن هم خوانده شود.
4. در صورتی كه توان مالى داريد، پذيرايى خوبى از ميهمان ها داشته باشيد؛ زيرا پذيرايى، يكى از وسايل شادى بخش است و مى تواند جانشين خوبى براى ابزارهاى حرام شادى باشد.