با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

بنا بر نقل احادیث از امامان معصوم (ع) هر کدام از دو سوره "ضحی" و "الم نشرح" و نیز "فیل" و" قریش" به عنوان یک سوره به حساب می آیند.
در کتاب شریف وسایل الشیعه بابی آمده است:
بَابُ أَنَّ الضُّحَى وَ أَ لَمْ نَشْرَحْ سُورَةٌ وَاحِدَةٌ وَ كَذَا الْفِيلُ وَ لِإِيلَافِ فَإِذَا قَرَأَ إِحْدَاهُمَا فِي رَكْعَةٍ مِنَ الْفَرِيضَةِ قَرَأَ الْأُخْرَى مَعَهَا(1)یعنی این که سوره ضحی و الم نشرح(انشراح) یک سوره محسوب می شوند و نیز سوره فیل و لایلاف (قریش)نیز یک سوره اند و اگر کسی در نماز یکی از آن ها را خواند دیگری را نیز باید بخواند.
و حدیثی هم از امام صادق (ع)نقل شده است که حضرت در نماز صبح و در رکعت واحده سوره ضحی و الم نشرح را با هم خواند. "عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ صَلَّى بِنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع)الْفَجْرَ فَقَرَأَ الضُّحَى وَ أَ لَمْ نَشْرَحْ فِي رَكْعَةٍ"(2) یعنی: زید شحام نقل کرد که ما با امام صادق(ع)نماز صبح خواندیم و حضرت در یک رکعت از نماز، سوره ضحی و انشراح را با هم خواند.
سوره های فیل و قریش و نیز ضحی و انشراح از نظر حکم شرعي در نماز به عنوان یک سوره تلقی می شوند و با خواندن یکی از آن ها دیگری نیز باید خوانده شود به این معنی که اگر کسی در نماز بعد از قرائت حمد سوره فیل را خواند باید سوره قریش را نیز بخواند و این حکم در مورد سوره ضحی و انشراح نیز خواهد بود. و اما جدای از این که این سوره ها دو به دو از نظر حکم به منزله یک سوره تلقی می شوند، اما در واقع هر کدام سوره ای جدا به حساب می آیند.
پی نوشت:
1. شیخ حر عاملی، وسایل‏الشيعة، قم، انتشارات موسسه آل البیت، سال 1409 ه.ق، ج 6، ص 54.
2. همان.