با سلام
روش برخورد با شخصی که از روی جهالت و نادانی راه کفر را برگزیده و دائما کفر می‌گوید و به خود غره شده است،چگونه باید باشد.
چنین شخصی هرگز حاضر به مباحثه هم نیست و خود را بی دین و لاقید می‌خواند و مطمئن هستیم که اگر اندکی بینش پیدا کند ایمان قوی و راسخی پیدا خواهد کرد
اما چه کنیم که حاضر به شنیدن نیست و پنبه در گوش فرو کرده است
خواهشا از راهنمایی خود مارا دریغ نفرمایید.

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

پرسش گر گرامی اطلاعات ما در مورد ایشان کامل نیست، مثلا این که ایشان چند ساله هستند، چه حرف هایی می زنند،خانواده شان چگونه اند، با چه افرادی رفت و آمد دارند،چه نسبتی با شما دارند؛ دانستن این ها به جواب کمک بیشتری می کرد.
به هر حال همان طور که گفتید، تعداد زیادی از کسانی که حرف های کفر آلود می زنند، به خاطر جهالت و نادانی آن ها، نسبت به اسلام است، لذا با افزایش اطلاعات دینی کم کم تغییر موضع می دهند.
توصیه ما این است وقتی حاضر به شنیدن نیست اصرار به نصیحت نکنید، چرا که ممکن است باعث لجبازی او و فرار بیشتر او بشود. اگر می توانید او را با انسان های فرهیخته دینی، آشنا کنید، و کاری کنید که رفت و آمدشان زیاد شود که حتما تاثیر بیشتری خواهد داشت.
این صحبت های کفر آلود علت های مختلفی می تواند داشته باشد:
1. گاهی این صحبت های کفر آلود به خاطر فشارهایی است که در زندگی به فرد می آید. مانند
-فشار اقتصادی و مالی (فقر و بی کاری )،
- فشار جنسی (نداشتن همسر)،
-فشار های جسمی مانند مریضی،
- فشار های روحی مانند بودن در کنار انسان هایی ،که او را عصبانی می کنند یا او را تحقیر می کنند .
2. گاهی به خاطر مراوده با دوستان بد و بی دین ،برای فرد این اعتقادات پیش می آید.
3. گاهی هم به خاطر اعمال بد برخی مسلمانان است، که طرف از دین برگشته و حرف های کفر آلود می زند.
لذا باید هر یک از این علت ها را به خوبی بررسی کنید تا متوجه شوید کدام یک در این فرد می باشد.و با حل این مشکلات، گاها از صحبت مستقیم با او بی نیاز می شوید، و ممکن است با برطرف شدن این مشکلات، آمادگی برای شنیدن حرف حق را پیدا کند.
اگر مشکل کاری و فقر دارد زمینه کارش را فراهم کنید.
اگر در سن ازدواج است و همسر ندارد، اسباب ازدواجش را فراهم کنید.
اگر مشکل جسمی و یا روحی دارد. سعی کنید با رفتن به نزد طبیب و دور کردن او از محیطی که بر او فشار وارد می شود به او کمک کنید.
اگر دوستان ناباب دارد ،با آشنا کردن او با دوستان خوب، او را از دوستان بد بی نیاز کنید. چرا که دوست خوب بسیار در هدایت افراد دخالت دارد.
و اگر از اعمال برخی مسلمانان زده شده. مسلمانان واقعی مانند اهل بیت و علمای اهل عمل را به او معرفی کنید، تا الگوی خوبی داشته باشد.
برای او بسیار دعا کنید. چرا که دعا در هدایت افراد بسیار تاثیر دارد.
امیدواریم بتوانید کم کم او را از این حالت بیرون آورید و در پایان این نکته را بدانید که ممکن است این کارها، در مدت زمان زیادی تاثیر کامل داشته باشد، لذا از شتاب زدگی دوری کنید.